Dotaz
Dobrý den, mám dotaz, jak redukční dietu podřídit dietě šetřící (kvůli GERD). Od té doby co se vyhýbám tučným potravinám (tučné maso, tučné sýry, smetanové pokrmy, jíška, smažené atp.), sladkým, kyselým a kořeněným jídlům se mi daří držet GERD na uspokojivé hranici. Děkuji mnohokrát.
Anna, Králuv Dvur
Odpověd
Dobrý den, pokud máte s dodržováním diety šetřící dobré zkušenosti při onemocnění GERD, dbejte pravidel této diety i při tom, že chcete snížit svoji váhu. Onemocnění GERD patří mezi respirační onemocnění. Dieta šetřící je stravovací režim, kdy šetříte zažívací trakt po stránce chemické (nepoužívají se dráždivé koření, vhodná je mouka opečená nasucho a poté 20 minut povařená v pokrmu, tuk dáváme do hotového pokrmu, nepoužíváme smažení, pokrmy nepřesolujeme), mechanické (vyhýbáme se tvrdým kouskům, opečeným kůrkám, zrníčkům atp.), a termické (nejíme pokrmy příliš horké nebo studené). U diety šetřící nepoužíváme nadýmavé druhy zeleniny (zelí, květák, česnek, cibule...), a ovoce (švestky, hrušky...), a ovoce se zrníčky (angrešt, rybíz...), nepoužíváme dráždivé koření, koření nahrazujte bylinkami. Vyhýbejte se tučným masům, tučným mléčným výrobkům. Při onemocnění GERD se vyhněte citrusovým džusům a potravinám vyrobeným z rajčat. Při onemocnění GERD se nedoporučuje konzumovat více tuků než 45 g za den. Přesný výběr potravin u diety šetřící. Důležitá je hlavně technologická úprava pokrmů, viz. popsaná výše. Dbejte pravidel při redukční dietě. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz