Dotaz
Dobrý den, mému příteli byla diagnostikovaná jaterní cirhóza a tak jsme hned začali hledat literaturu o tomto onemocnění, především tedy publikace o jaterní dietě. Že musí omezit tuky, vyřadit sádlo, uzeniny, ostré koření a tučné výrobky nám přišlo jako samozřejmost. Jen nechápeme jak je to s tou zeleninou a luštěninami. Čím škodí játrům například česnek, který by mohl být dobrým dochucovadlem pokrmů namísto nejrůznějších kořenících přípravků? A také proč by měl vyloučit salátovou okurku, papriku, ledový salát....? Jaký dopad má tato zelenina na játra? Překvapeni jsme byli i v případě celozrného pečiva, které by také neměl jíst. Laik si řekne, že v případě diety je celozrné lepší než pečivo z bílé mouky, protože vláknina v něm napomáhá trávení a ono je to zase jinak. Také by mě zajímalo jak je to s luštěninami a zelím, které když jsou zdravě upravené poskytují bílkoviny a vitamíny. Je fakt, že tyto potraviny nadýmají, což je ale podle mě, laika, problém střevní a ne jaterní. Můžete mi prosím tedy konkrétněji popsat, jak výše zmíněné potraviny "ubližují" játrům? Předem děkuji za odpověď. S pozdravem
Markéta, Ostrava
Odpověd
Vážená paní, v játrech se metabolizují tuky, sacharidy, bílkoviny, tvoří některé hormony, vitamíny (z provitamínů). Játra mají mimo jiné též detoxikační funkci, tj. vychytávají toxické odpadní látky v organismu (v krvi) a prostřednictvím žluči (tvoří se v játrech), vylučují některé odpadní, toxické látky (jiné se vylučuji močí prostřednictvím ledvin). Nadýmavá strava i celozrnné potraviny jsou náročnější na trávení než potraviny nenadýmavé a potraviny z bílé mouky. A jelikož játra jsou metabolickou továrnou organismu, vše co je náročnější na trávení, poškozuje nemocná játra. Z toho vyplývá, že je třeba játra šetřit stejně jako střeva. Jen mi dovolte jedno upozornění: při jaterní cirhóze je absolutní zákaz alkoholu (nesmí se konzumovat ani alkohol obsažený např. v sirupu proti kašli). Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz