Dotaz
Dobrý den, můj přítel, 37 let, prodělal před pěti dny spodní infarkt myokardu. Nyní je v domácí péči a já nevím, co mu vařit. Přečetla jsem všeobecné inforamce, jaké potraviny jsou vhodné a jaké nikoliv (racionální strava). Lékař mu řekl, že musí snížit svou hmotnost a předepsal mu i mimo jiné léky na cholesterol, to znamená, že dieta by měla být i nízkotučná. Nevím přesně, jakou dietu má tedy dodržovat. A také by mi velice pomohly nějaké konkrétní recepty a jídelníček na vaření (než se naučím jídelníček sestavovat sama). Děkuji.
Renáta, Praha
Odpověd
Dobrý den, děkujeme za dotaz. Ve Vašem případě bych doporučil nezaměřovat se pouze na stravování, ale zapojil bych do léčby i pohyb. Nemusíte se ovšem lekat, nemusí hned běhat, bude dostačující i chůze (případně nordic walking, který může ulehčit kloubům a lépe zapojí horní polovinu těla). U stravování se velmi těžce radí, protože je potřeba znát podstatně více informací, zvlášť pokud chcete konkrétní recepty. Sama jste napsala co je třeba udělat. Pestrá strava s omezením tuků. Konkrétně bych se zaměřil na omezení obilovin (tedy omezení pečiva, rýže) a zvýšit příjem kořenové a jiné zeleniny, to je jednoznačně důležitější krok, protože zelenina obsahuje vlákninu a ta odvádí cholesterol z těla. Omezte v jídelníčku živočišné tuky, to je máslo, tučné druhy masa, není vhodné smažení jako technologická úprava pokrmů. Do jídelníčku zařaďte tři porce zeleniny a dvě porce ovoce za den. Můžete vyzkoušet pro začátek náš jídelníček s kódem DIA-7-TUKY-6-SETRICI-2-CHOLESTEROL-1, který je s omezením tuků, a s omezením cholesterolu. Jídelníček je zároveň diabetický, neobsahuje sladká jídla. Jídelníček můžete objednávat na stránce dietní jídelníčky. S pozdravem
Radek Mlýnek redakce dietologie.cz