Dotaz
Dobrý den, bylo by možné vytvořit jídelníčky: dieta bez laktozy (aby byla vhodná i pro děti) a dieta bez laktozy + redukční dieta? Děkuji za odpověď. S pozdravem.
Eva, Opava
Odpověd
Dobrý den, pokud někdo má dodržovat dietu bez laktózy a zejména dítě, tak to je dlouhodobá záležitost. Jistě se nedá vyřešit jedním jídelníčkem na týden. Při přípravě pokrmů bez laktózy je nutné mít správné informace, aby bylo možné vytvořit odpovídající pokrmy. Ve stravě se vylučuje mléko, mléčné pokrmy (sýry, tvaroh, jogurty, kefír, podmáslí, šlehačka, smetana...) a pokrmy, ve kterých je obsaženo mléko. Nutno dbát také na vyloučení bonbónů a dalších sladkostí, kde může být obsaženo kravské mléko. Nutno číst složení výrobků na obalu. Mléko a mléčné potraviny je nutné nahradit vhodnými potravinami. Většinou se používají výrobky, které jsou vyrobeny ze sóji. Patří sem sójové mléko, sójový sýr tofu, sójové jogurty, sójová smetana a další. Máslo živočišné, které je vyrobeno z mléka se nahrazuje rostlinným máslem Rama, Flora... Ve stravě bez laktózy můžete normálně používat maso (kvalitní druhy drůbežího masa, králičí maso, rybí maso, vepřová kýta, vepřová panenka, hovězí atd). Nutno vybírat kvalitní masové výrobky (šunka, debrecínská pečeně, kvalitní párky atd). Některé uzeniny a masové výrobky mohou jako přísadu obsahovat laktózu. Do jídelníčku bez laktózy se může zařazovat vejce, pokrmy z vajec. Zvláštní pozornost je třeba věnovat i pečivu – může se v něm vyskytovat mléčná složka. Do pečiva se přidává syrovátka či podmáslí, které prodlouží trvanlivost pečiva a zlepšují jeho chuť. Nejlepší je tedy kupovat pečivo balené. Zde je uvedeno složení. Běžně se mohou konzumovat sacharidové potraviny, pečivo, přílohy, ovoce, zelenina. Pro děti doporučuji bezlaktózový jídelníček, ale ne v kombinaci s redukční dietou. Děti a mladiství do věku 18 let rostou a jsou ve vývinu, proto se nedoporučují žádné redukční diety. V příloze zasíláme ukázkový bezmléčný jídelníček, s popisem technologické úpravy pokrmů. Z naší nabídky jídelníčků můžete vyzkoušet jídelníček s kódem REDUKCE-4-TUKY-1-RA, který je vhodný pro ty, co chtějí zhubnout (ne však pro děti). S pozdravem.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz