Dotaz
Děkuji moc, ješte se chci zeptat, když tam neni psáno jestli neobsahuje lepek. A je tak, že obsahuje kukuřičný nebo bramborový škrob je to v pořádku? Někde je psáno bez lepku ale někde ne a jsou tam uvedené jen škroby... Jinak koření to si mám taky dávat pozor? Mohla by jste mi sestavit jidelnicek? Jim 5 x denně. Snažim se ale když nemám čas, tak jen 3 x třeba. Chtěla bych přibrat, ale nevím jak bohužel :(.
Jucinka, Benešov
Odpověd
Vážená paní, jsou přirozeně bezlepkové potraviny, tj. které neobsahují lepek, patří k nim např. rýže, kukuřice, kukuřičný škrob, brambory, bramborový škrob, sója, pohanka, jáhly, proso, luštěniny (cizrna, hrách, čočka, fazole), amarant, svatojánský chléb, ořechová mouka, sladké brambory, sorgo (africké proso). Kukuřice ani brambrory neobsahují lepek, neobsahuje ho ani bramborový a kukuřičný škrob, tj. nemocní s celiakií mohou tyto potraviny bez obav konzumovat. Co se týká škrobů, záleží na tom, o jaký druh škrobu se jedná, bramborový a kukuřičný škrob jsou bezlepkové. Ale pšeničný škrob obsahuje lepek. Není-li uveden druh škrobu, je lépe neriskovat a potravinu raději nekonzumovat. Na zvýšení tělesné hmotnosti je vhodný Nutridrink. Jedná se o energetický doplněk stravy, který obsahuje vše potřební pro tělo. Je k dostání v lékárnách, užívá se formou popíjení mezi jednotlivými jídly. Jíte-li pouze 3 x denně a chcete-li zvýšit svoji tělesnou hmotnost, je pro Vás vhodný tento doplněk stravy. Vše o dietě bezlepkové se dočtete zde na našich webových stránkach. Můžete se také inspirovat na našich stránkách, kde máme uvedeny recepty pro bezlepkovou dietu. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz