Dotaz
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, zda existuje nějaká dieta, či stravovací doporučení při průjmu. Můj manžel má 29 let, v poslední době často trpí na průjmy. Ne že by se mu to opakovalo často, ale třeba tak 1 x za měsíc má průjem, při kterém pojídá jenom suché rohlíky a na druhý den se zase stravuje úpně normálně. Chodí do závodní jídelny. Chtěla bych se zeptat, jestli by měl držet dlouhodoběji nějakou dietu, třeba tři nebo čtyři dny a co při ní jíst, pít. Předem děkuji
Karolína, Tišnov
Odpověd
Vážená paní, doporučuji Vašemu manželovi, aby šel na lékařské vyšetření, nejedná-li se o střevní onemocnění. Příslušná dieta je dle lékařských výsledků. Občasný průjem může být rovněž způsoben stresem, tam neexistuje dieta, která by odstranila příčinu průjmu, myslím tím, že nemůže zabránit tomu, aby váš manžel měl 1x za měsíc průjem. Ale jak už jsem uvedla, je nutné lékařské vyšetření, lékař stanoví diagnózu => určí příčinu průjmu a dle toho je dieta. Při průjmu pomáhají nejen suché tvrdé rohlíky, ale též karlovarské suchary, šlemové polévky (vývar z rýže, ovesných vloček, krupek, krupice, konzumuje se jen vývar, rýže, ovesné vločky, krupky, krupice se odstraní), pije se vlažný hořký černý čaj. Postupně se přidává mrkev, banán, ovocné pyré z jablek, meruně, broskví, banán, celer, petržel, rýže, ovesné vločky, krupice, vaječný bílek, brambory, netučné mléčné výrobky, libové maso a postupně se přechází na dietu dle základního onemocnění (příčiny průjmu). Strava pacienta je individuální, záleží na jeho zdravotním stavu. Děkuji a těším se na Vaše další dotazy.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz