Dotaz
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o jídelníček při jaterní dietě, zda by jste mi poradili, co můžu a co nesmím při jaterní dietě. Jak je to například s vínem, pivem, kávou a čajem? Tvrdý alkohol se u jaterní diety nesmí, to mi lékař řekl. A co šumivé vitamíny? Moc vám děkuji za pomoc.
Blanka, Olomouc
Odpověd
Dobrý den, při jaterní dietě je důležitá technologická úprava stravy, to zn. používáme vaření, dušení, pečení v troubě pod poklicí, zabraňujeme při pečení tvorbě tvrdých (spálených) částí, tuk (olej) vkládáme do hotového pokrmu, používáme na zahuštění mouku, kterou předem opečeme na pánvi nasucho a pak ji v pokrmu 20 minut povaříme. Nepoužíváme ostré dráždivé koření, nadýmavé druhy zeleniny. Nepoužíváme čerstvé pečivo, vhodnější je den staré. Doporučujeme pečivo bílé (veky, chléb bílý, vánočka). Vybíráme nízkotučné druhy mléčných výrobků a tuk používáme spíše rostlinný než-li živočišný. Přesný výběr potravin u diety s omezením tuku najdete na našich stránkách. Můžete si také objednat vzorové týdenní jídelní lístky na dietu pro onemocnění jater. Tyto jídelníčky máme pod kódy TUKY-2, TUKY-3, TUKY-4 a najdete je na stránce jídelníčků, Jídelníček na týden stojí 39,-. Tvrdý alkohol se u jaterní diety vylučuje úplně, pivo doporučujeme spíše nealkoholické. V dnešní době je na trhu spousta nealkoholických piv, ale vybírejte raději ty kvalitní a dražší. Víno by se nemělo pít vůbec, ale nevím, jestli máte chronické nebo akutní onemocnění jater. Víno, zejména červené celkově obsahuje spousty zdraví prospěšných antioxidantů, takže v některých případech může být i lékem. O víně se poraďte se svým lékařem. Čaje se doporučují ovocné, zelené, bylinkové a černý slabý čaj. Můžete přisladit řepným cukrem, ovocným cukrem fruktózou nebo medem. Umělá sladidla raději nepoužívejte vůbec. Káva se doporučuje instantní, ale slabá a s mlékem. Dále můžete použít caro, vitakávu, kávovinu. Šumivé rozpustné vitamíny používat můžete, ale raději v malých dávkách. Některé vitamíny mohou obsahovat umělá sladidla, která právě u jaterní diety nejsou vhodná. Na píti celkově doporučujeme pitnou vodu, minerální neperlivé vody, ovocné džusy-vhodné je ředit vodou. S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz