Dotaz
Omlouvám se, ale potřebuji poradit. Kde, respektive v jaké publikaci se dá najít co nejširší tabulka výživových hodnot potravin (kalorické tabulky potravin), respektive potřebuji nutně bílkoviny a draslík (kálium). Děkuji za pochopení.
Miroslav, Semily
Odpověd
Dobrý den, kalorické a výživové tabulky hodnot potravin, kde můžete najít množství bílkovin, sacharidů a tuků v potravinách bylo vydáno v publikaci "Potravinové tabulky", které vydala Společnost pro výživu ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství ČR v Praze v roce 1992. Většina potravin má také informaci o kalorických a výživových hodnotách uvedenou na obalech potravin. Jsou to údaje o množství bílkovin, tuků, sacharidů, uvedených (většinou) ve 100 g potraviny. Hodnoty draslíku ale v uvedené publikaci nejsou. Stačí, když budete znát potraviny obsahující velké množství draslíku a tyto potraviny omezovat. Potraviny s vysokým obsahem draslíku jsou: brambory, banány, arašídy, sušené ovoce, avokádo, meruňky, meloun, pomeranč, nektarinka, kapusta, špenát viz. omezení draslíku v potravinách. Brambory, před uvařením je dobré namočit do studené vody a nechat vyluhovat a pak vařit v jiné vodě. Vyluhováním se draslík ztrácí.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz