Dotaz
Dobrý den, byla jsem vždy štíhlá, ale díky snížené funkci štítné žlázy jsem přibrala a nyní při výšce 173 cm vážím 92 kg a nemůžu zhubnout. Pohyb mi nedělá potíže, v práci mám pohyb a ještě mám zahrádku a občas si zajedu do Prahy do fitka. Na internetu jsem našla šestidenní dietu, ta se mi líbí, protože sedmý den je možné sníst cokoli, těch šest dní už to nějak vydržím jíst méně. Mám totiž ráda dobré jídlo a také jsem velká milovnice čokolády. Ale než se do této diety pustím, držela jsem několik diet, sice jsem zhubla, ale vždy jsem zase nabrala víc než před dietou, chci znát Váš názor na šestidenní dietu. Děkuji.
Jana, Beroun
Odpověd
Vážená paní, hubnutí při snížené funkci štítné žlázy je sice pomalé, ale není nemožné. Podstatou redukční diety není něco vydržet a potom se zase vrátit ke starým nesprávným stravovacím návykům, které jsou příčinou obezity, ale hubnutí znamená změnu stravovacích návyků a změnu životního stylu. Podstatou redukční diety je pravidelná strava, rozdělená do 5–6 menších porcí, vybírají se potraviny a jídla s nižším obsahem tuků a cukrů. Jednoduché sacharidy (řepný cukr, třtinový cukr, glukopur, aj.) se nahrazuji buď sladkým ovocem nebo přírodním sladidlem zvaným stévie (jedná se o rostlinu, kterou lze pěstovat v květináči, její listy mají sladkou chuť a zanedbatelné množství kalorií. Umělá náhradní nekalorická nebo méně kalorická sladidla sice obsahují malé nebo nulové množství kalorií, ale bývá po nich hlad a jsou to chemické látky. Z nápojů se vybírají neslazené, nekalorické nápoje, např. voda z vodovodu, stolní vody bez příchuti, nekoncentrované neslazené čaje. Co se týká šestidenní diety, její nevýhoda spočívá v podporování starých stravovacích návyků, které vedou k obezitě. Šestidenní dieta je založena na nesprávném principu: šest dní se dodržují pravidla redukční diety, těch šest dní je třeba to nějak vydržet a sedmý den je doporučeno se vrátit ke starým stravovacím návykům a dopřát si hojně tučná, smažená, sladká jídla, sladkostí, jídla z fast foodů, aj., tj. jídla, která jsou po celých šest dní zakázaná. Šestidenní dieta nevede ke změně stravovacích návyků, v tom je její chyba. Po držení šestidenní diety lze sice zhubnout, ale po návratu ke starým stravovacím návykům je jisté, že svá pracně shozená kila naberete zpět a ještě s vysokou pravděpodobností naberete více kil, než shodíte šestidenní dietou. Vaším cílem je nejen zhubnout, ale udržet si svoji sníženou hmotnost. K tomu je potřeba změna stravovacích návyků, týká se i pitného režimu, spánku, odpočinku, Váš pohybový režim je dostatečný, jen mám malou připomínku. V zimních měsících není na zahrádce práce, doporučuji po dobu zimních měsíců nahradit práci na zahrádce jinou pohybovou aktivitou. Nejpřirozenějším pohybem je rychlá chůze. Aby Vaše tělo při rychlé chůzi spalovalo tělo, a vy jste hubla, je třeba provozovat rychlou chůzi minimálně 30 minut v kuse. Co se týká čokolády, můžete si občas dopřát v malém množství (3–4 čtverečky) kvalitní hořké čokolády, tj. čokolády s minimálně 75% obsahem kakaa. Tato čokoláda brzy vyvolá pocit sytosti, takže jí nesníte mnoho. Kvalitní hořká čokoláda obsahuje množství prospěšných látek pro tělo. Mléčným čokoládám, bílým čokoládám, čokoládám na vaření a hořkým čokoládám, které obsahují méně než 75 % kakaa, a různým imitacím čokolády (čokoládové pochoutky, čokoládové polevy, apod.), je doporučeno se raději vyhnout pro jejich vysoký obsah kalorií. Rovněž je vhodné se vyhnout sušenkám a různým cukrovinkám, které jsou též bohaté na kalorie. V případě Vašeho zájmu si můžete na našich webových stránkách objednat vzorový jídelníček na redukční dietu, součástí jídelníčku jsou i recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz