Dotaz
Dobrý den, chci držet paleolitickou dietu, ale nevím, jak mám tuto dietu přizpůsobit podmínkám, ve kterých žiji. Jelikož pracuji ve třísměnném provozu, nemohu jít spát, když je tma, ani vstávat, kdy se mi zachce. Chci se také zeptat, jaké cvičení, jaký sport je vhodný při paleolitické dietě. Díky.
Láďa, Plzeň
Odpověd
Vážený pane, paleolitickou dietu a její doporučení nelze přizpůsobit současnému způsobu života. Nelze dodržovat např. tyto zásady: vyhýbejte se umělému světlu, choďte spát, když je tma a vstávejte, až jste vyspalí. Co se týká potravin, paleolitická dieta nedoporučuje brambory, rýži, oleje kromě olivového oleje, pšenici, žito, ječmen, oves a výrobky z nich, všechny průmyslově zpracovávané potraviny. Paleolitická dieta doporučuje pouze konzumaci těch potravin, které měl pravěký člověk k dispozici, tj. maso, hmyz, ořechy, semínka, koření, kořínky, ovoce a zeleninu, která roste v našich podmínkách, sůl, vodu a čaje a občas mléko. Tato strava je nejen obtížně dostupná v současné době, ale též není vyvážená, chybí v ní některé důležité složky, např. v ní není dostatek vápníku, vitamínů skupiny B, kromě vitamínu B12. Paleolitická strava není dieta, ale životní styl. Paleolitická dieta doporučuje pohybovou aktivitu v druhu i míře i intenzitě podobnou pohybové aktivitě pravěkého lovce. V dnešní době člověk neutíká před tygrem ani neloví mamuta. Dostatek pravidelné pohybové aktivity je potřebný pro zdraví, může se jednat např. o běh, turistiku, různé kolektivní sporty (např. fotbal, volejbal), bojové sporty, posilování. Doporučuji Vám dodržovat zásady zdravé výživy i životního stylu a v případě obezity nebo nadváhy snížit svoji tělesnou hmotnost. Více informací můžete najít na našich webových stránkách. V případě Vašeho zájmu si můžete na našich stránkách objednat vzorový dietní jídelníček na týden, součástí jídelníčku jsou i dietní recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz