Dotaz
Dobrý den, prosím o sestavení jídelníčku na rýžovou dietu, nejlépe na tři týdny. Držím rýžovou dietu pátý den, ale je to pořád dokola: rýžová kaše s jablky a skořicí, rýžová kaše s medem, rýže jako příloha k masu a rizoto. I když měním koření, někdy dám do rýže pepř, jindy karí, už jsem té rýže přejedená. Předem moc děkuji.
Petra, České Budejovice
Odpověd
Vážená paní, plně Vás chápu, že jste rýže přejedená a že už se na ni nemůžete ani podívat. Hubnutí není o tom, jíst několik dní stále stejnou potravinu, ve Vašem případě rýži v různých úpravách, ale o změně stravovacích návyků a životního stylu. Dlouhodobá konzumace jednostranné stravy např. při rýžové dietě vede k nedostatku některých živin, vitamínů, minerálů a dalších potřebných látek pro tělo. Kromě toho je jistý jo-jo efekt, tj. že sice zhubnete, ale po přestání držení rýžové diety a přechodu na běžnou stravu opět přiberete a budete vážit více než před držením diety. Strava při hubnutí má být pestrá, pravidelná, rozdělena do několika menších porcí. Vynechávají se potraviny s vysokým obsahem cukrů a tuků, tj. energie. Rýži samozřejmě můžete konzumovat, ale rýže nemá být hlavní a téměř jedinou potravinou. Kromě rýže lze též konzumovat i rýžové nudle. Rýžové nudle jsou k dostání ve větších hypermarketech, prodejnách zdravé výživy v prodejnách s asijskými specialitami. V případě Vašeho zájmu si můžete na našich webových stránkách objednat jídelníček na redukční dietu, součástí jídelníčku jsou i recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz