Dotaz
Dobrý den, obracím se ná vás s prosbou o radu. Můj syn váží 35 kg při výšce 129 cm má v říjnu 7 let. Na svůj věk je to dost a nevím co s tím dělat jakou dietu nebo jídelníček mu vypracovat abych mu tím nějak neublížila. Jeho vrstevníci jsou daleko drobnější a já mám strach aby se to nezhoršovalo. V září nastupuje do školy a chci předejít tomu aby se mu do budoucna spolužáci nesmáli. Děkuji za odpověď a přeji hezký den
Milada, Humpolec
Odpověd
Dobrý den, velkou roli při obezitě u dětí hraje genetika a stravovací návyky. I když ne vždy znamená, že když je rodič obézní, musí být obézní i dítě. Příčina může být i to, že se zhoršuje životní styl u dětí, to znamená, že dítě nevydá tolik energie, kolik přijalo, nastává tedy nerovnováha mezi příjmem a výdejem. Děti se málo věnují pohybovým aktivitám, sportu. V jídelníčku dítěte je dobré zařazovat všechny složky poživatin a je nutné dbát na to, aby strava byla pestrá. To je hodně ovoce, zeleniny ať už syrové nebo tepelně zpracované, celozrnné výrobky, mléko a mléčné výrobky, maso - všechny druhy, ryby, dále obiloviny, brambory, rýže. Střídmě by děti měly jíst cukrovinky, bonbóny a jiné kupované sladkosti. Děti by neměly během dne hladovět, měly by mít pravidelné denní dávky ve stravě a počet denních chodů by měl být 5 - 6x. Místo sladkostí nabídneme dítěti např. jogurty, pudingy, zakysané mléčné výrobky nebo ovoce. Děti by se také měly naučit správnému pitnému režimu a vypít cca 1,5 litru tekutin, nejlépe neslazených. V tomto věku je dobré zajímat se, co děti konzumují mimo domov a ve škole. Nejdůležitější je však pohybová aktivita. Jak jsem ale napsala na začátku, vše je dáno geneticky, Váš syn má sklony k tomu, že jeho postava bude pevnější, robustnější. Jiné děti mají menší a drobnější postavy. Mojí kamarádky dcera má např. v 1 roce věku 7 kg. S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz