Dotaz
Dobrý den, můj problém spočívá v tom, že jsem bývalá vrcholová cyklistka. Musela jsem skončit kvůli zdravotním důvodům, které mě ale v normálním rekreačním sportu ani v životě nijak neomezují. Mám okolo 15 % tuku. Je mi 19 let a měřím 164 cm a mám 57 kg. Moje tělo není tělo modelky. Mám hodně silné nohy z každodenních tréninků (běh, kolo, běžky, squash ... 6x týdně okolo 1-2 hodin). A takto trénuji každý den i teď a také jím zdravě, protože jsem chtěla zredukovala to málo, co jsem nabrala po Vánocích. Nebylo toho moc, ale chce to. To, že se mi to daří určitě pociťuji (např. na břichu) a pokrauji v tom nadále. Ale mám takové jedno malé trápení a nevím jak si poradit. Chtěla bych "tvarovat postavu" – dostat dolů něco málo svalů co mám hlavně na stehnech a uvědomila jsem si, že jestli budu sportovat (ty sporty výše), že se mi to asi nepodaří. Jsou to sporty zaměřené hlavně na nohy. Ale mám také špatné spalování, okolo 6200 kJ, takže nějak sportovat musím. A pokud si dopřávám vše a stravuji se normálně, tak se mi tuky ukládají hlavně na stehnech (na vnitřní straně) a na břichu. Mám sladké moc ráda a ovoce ani musli, nebo celozrnné sušenky mi to nenahradí, ale dokážu se udržet. Nevím jak skloubím to, abych nenabírala tuky a ani na svalech. Nemůžu jíst normálně a musím sportovat abych nenabrala tuky a na druhou stranu chci dostat dolů svaly na stehnech. Nevím na jaké sporty se mám tedy zaměřit nebo jestli sportovat méně či vůbec a jíst opravdu zdravě a málo? Teď se stravuji asi takto, příklad jednoho dne (ráno: 30 g musli s bílým nízkotučným jogurtem-snídaně, k svačině např. jedno ovoce nebo si dávám celozrnný rohlík třeba s lučinou či sýrem, ... , oběd-bohužel se stravuji v jídelně, ale snažím se vybírat to méně tučné jídlo, moučníky a různé šťávy vynechávám, svačina - jogurt nebo musli s mlékem nebo třeba celozrnné sušenky, dietní večeře - např. těstoviny s brokolicí a kuřecím masem nebo toasty se šunkou apod.). Předem díky za odpověď
Aneta, Náchod
Odpověd
Vážená paní, jíte velice zdravě, jen bych Vám doporučila konzumovat více ovoce a zeleniny (např. ovocné, zeleninové saláty), zařadit do svého jídelníčku luštěniny, brambory, ryby (minimálne 1x týdně, mohou být i tučné, obsahují prospěšné látky pro organismus). Rovněž doporučuji zpestřit Váš jídelníček různými ořechy a semínky. Nadváhy se vůbec nemusíte obávat (Vaše ideální tělesná hmotnost = 59 kg, skutečná = 57 kg, BMI = 21, 15 % tuku je u žen v pořádku). Pouze bych Vám doporučila zařadit do Vašeho pohybového režimu sporty a cvičení, které jsou zaměřeny na všechny partie těla – například aerobik, různá relaxační cvičení, plavání nebo břišní tance (jsou výborné na zpevnění břišních svalů, ale procvičují se při nich i ostatní partie těla. Jak zhubnout břicho a na zpevnění břišních svalů jsou výborné i "sklapovačky". Doporučuji sporty zaměřené výhradně na svaly dolních končetin a na hýžďové svaly. Doporučuji Vám podívat se na webové stránky různých fitness center nebo pohybových studií, lze i zkusit i www.holmesplace.cz (webové stránky Holmes Place - široká nabídka sportů, včetně sportů zaměřených na všechny partie těla). Svalová hmota na rozdíl od tukové tkáně může atrofovat, ale ne redukovat. Redukci Vaší tělesné hmotnosti Vám nedoporučuji z hlediska estetického i zdravotního (nedostatečný příjem energie i základních živin po nějaké době, u každého jedince je ta doba různá, způsobí zdravotní problémy). Vaším cílem je rovnoměrné rozložení svalové hmoty ve všech partiích těla, tzv. tvarování postavy. Děkuji za Váš dotaz a těším se na vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz