Potravinová pyramida
Potravinová pyramida
Pasiáns
Chat s nutriční terapeutkou (výživovým poradcem)
Přezdívka:
Dotaz:

Vyhledané výsledky
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

Teorie
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
posuvnik
Inverze barev

Teorie

15.11.2002 18:30Odborníci na výživu ve Velké Británii a v USA sestavili návod ke zdravému stravování, pro jehož potřeby rozdělili potraviny do skupin. Podle představitelů britské zdravotnické organizace existuje pět skupin, zatímco Američané vytvořili skupin šest.

revidováno dne: 10.1.2015

Odborníci na výživu ve Velké Británii a v USA sestavili návod ke zdravému stravování, pro jehož potřeby rozdělili potraviny do skupin. Podle představitelů britské zdravotnické organizace existuje pět skupin, zatímco Američané vytvořili skupin šest. Jediným významným rozdílem obou systémů je to, že Britové mají ovoce a zeleninu v jedné skupině, zatímco Američané je umístili do dvou samostatných kategorií. Až na tento rozdíl je však jejich rozdělení na skupiny totožné, a sice. složité sacharidy, ovoce a zelenina, maso, mléko a mléčné výrobky, vejce a jednoduché sacharidy

Složité sacharidy


Složité sacharidy – mouka, mlýnské a pekárenské výrobky (pečivo), obiloviny, rýže, těstoviny, brambory. Poskytují tělu škrob, vlákninu, vápník, železo a vitaminy skupiny B. Do této skupiny můžeme také zařadit luštěniny. Ty jsou zdrojem jednak sacharidů a jednak také rostlinných bílkovin a minerálních látek jako je zinek.

Jednoduché sacharidy


Jednoduché sacharidy - jsou zejména obsaženy ve sladkých potravinách, jakými jsou například cukrovinky, sladké koláče, dorty, zmrzlina, čokoláda …Tyto potraviny by se měly jíst v co nejmenším množství.
Jablka

Jablka
foto: redakce@dietologie.cz


Ovoce a zelenina


Ovoce a zelenina – je jedna z nejdůležitějších potravinových skupin a je třeba je konzumovat v co nejpestřejším výběru. Z této skupiny by se mělo sníst alespoň pět porcí jako součást denního jídla. Nejlépe je konzumovat jako syrové, ale může být i zmrazené, kompotované nebo sušené. Zelenina je základním kamenem všech diet a je zdrojem vitamínů, minerálních látek, sacharidů a vlákniny.

Maso


Maso - tato skupina je bohatá na proteiny (bílkoviny). Spíše volte nízkotučné druhy masa (kuřecí, vepřová kýta, hovězí zadní), viditelný tuk je dobré předem odstranit. Ryby by se měly jíst nejméně 2x týdně a snažte se pamatovat na pravidelný přísun rybího tuku, který je dostupný v tuňáku a v makrele.

Mléko, mléčné výrobky, vejce


Mléko, mléčné výrobky, vejce - všechny mléčné výrobky jsou důležitým zdrojem vápníku, hořčíku, bílkovin, riboflavinu, vitamínů B12 a vitamínu A. Nejlépe je si vybírat nízkotučné varianty těchto výrobků.

Nápoje


Nápoje - nejen jídlo je důležité k udržení dobrého zdravotního stavu, ale stejnou pozornost musíme věnovat i nápojům. Nezbytným nápojem je především pitná voda. Měli bychom vypít 1,5 – 3 l tekutin denně. Upřednostňujeme vodu, ovocné šťávy, ovocné a bylinkové čaje, minerální vody (nutno střídat).

Závěrem


Určitě se všichni setkáme s potravinami jako jsou konzervy, paštiky, zmrazené a sušené polotovary… Každý po nich určitě jednou za čas sáhne z důvodů ušetření času. Vždy si pečlivě přečtete etiketu výrobku. Mohou být na nich uvedeny tzv. potravinové doplňky, které daný výrobek obsahují, jsou to např. umělé barviva, konzervační přípravky, antioxidanty, chuťové přísady…Takové výrobky používáme jen vyjímečně. Výrobky bez cukru zpravidla obsahují umělý cukr sacharin. Buďte rovněž opatrní u potravin, které obsahují přílišné množství soli a koření.

revidováno dne 10.1.2015


Nutriční anamnéza – dotazník
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

Konfigurátor individuálních jídelníčků – jídelníčky na míru
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

Reklama
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít

BMI kalkulačka (BMI Index)
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Výška:
Váha:
 

Recepty
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Zapečená brokolice
Zapečená brokolice

kJ: 871,0

Fazole po mexicku

kJ: 2926.9
Bílkoviny: 27.0 g
Tuky: 20.5 g
Sacharidy: 104.3 g
Kuřecí čína, rýže dušená
Kuřecí čína, rýže dušená

kJ: 2374,9

Pohankové perníčky

kJ: 3624.9
Bílkoviny: 20.0 g
Tuky: 43.8 g
Sacharidy: 103.8 g
Bramborová kaše s mrkví a pórkem
Bramborová kaše s mrkví a pórkem

kJ: 1149,7

Pizza s rajčaty a mozzarellou

kJ: 2911.9
Bílkoviny: 19.1 g
Tuky: 41.8 g
Sacharidy: 61.0 g
Houbová omáčka s bramborem a vejcem
Houbová omáčka s bramborem a vejcem

kJ: 2055,4

Osvěžující salát

kJ: 1240.6
Bílkoviny: 14.7 g
Tuky: 16.7 g
Sacharidy: 22.4 g
Čočka na kyselo s vejcem
Čočka na kyselo s vejcem

kJ: 2064,0

Reklama
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Fusilli

Hlavní kategorie
okno zabalit/rozbalit
  
okno zavřít
Diety / Seznam a popis diet .. čísla diet
Výživa / Směry ve výživě, zdravá výživa...
Teorie / Bílkoviny, tuky, sacharidy...
Dietologická poradna / Nutriční poradna
Dietní recepty / Dietní i nedietní recepty s kJ
Dieta jídelníček na míru / Jídelníčky na dietu
Bezlepkové potraviny / BLP výrobky
Výživový poradce Praha / nutriční poradna