Dotaz
Dobrý den. Potřebovala bych poradit s dietou. mám velkou nadváhu /BMI 38/, a nevím jak nato. Nemůžu si vzít nízkotučný jogurt namísto krajíce chleba když mám hlad, protože nesnáším mléčné výrobky. Zkoušela jsem tento odpor k mléčným výrobkům překonat ale nejde to. Jím jedině tavené nebo tvrdé sýry a puding. Také nemůžu moc jíst celozrnné pečivo, i když ho mám ráda, protože mám reflexní chorobu žaludku /kýla na žaludku/ Ale chtěla bych zhubnout. Poradíte mi prosím jak na to? Je mi 42 let. S pozdravem
Ivana, Praha
Odpověd
Dobrý den, na redukční dietu bych doporučovala jíst hlavně častěji za den, ale po malých dávkách. Zkuste třeba vyzkoušet dávat si hlavní jídlo na malý dezertní talíř, tak docílíte toho, že budete jíst méně. Místo jogurtů a dalších mléčných výrobků jezte tedy ty tavené, tvrdé a jiné sýry, které mají do 30 % t. v s. Dále místo mléčných výrobků můžete vyzkoušet sojové druhy potravin. Na trhu je celá řada výrobků ze sóji (sojový tvaroh, sojové mléko, sojové joguty s různými příchuťemi atd). Z těchto výrobků zkuste připravovat např. různé pomazánky a pokrmy. Zařaďte do svého jídelníčku hodně zeleniny ať už ve formě nejrůznějších salátů nebo teplých zeleninových příloh. Saláty a zeleninu často obměňujte jínými druhy, protože se může časem stát, že Vám stejný druh zeleniny přestane chutnat. Zařazujte také hodně ovoce, ale dávejte si pozor na ovoce, které obsahuje hodně cukrů a po kterém se může také přibírat (banány, hrozny, ananas, hrušky). Vybírejte spíše citrusové druhy (pomeranč, mandarinka, kiwi, nektarinka), ale také tuzemské (jablka, broskve, meruňky, rybíz, angrešt...). Vhodné jsou také melouny vodní. Opět se snažte v jídelníčku ovoce střídat. Jako hlavní pokrm bych doporučila maso (rybí, vepřová kýta, kuřecí) se zeleninovou přílohou. Z jídelníčku vyřaďte pečivo, i to celozrnné, máslo, sádlo, uzeniny, tučná masa, tučné sýry...Vhodné je dodržovat pravidelnou tělesnou zátěž, pravidelné cvičení, časté procházky, návštěva fitness centra nebo plaveckého bazénu. S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz