Dotaz
Dobrý den, chtěl jsem vás poprosit o radu. Můj táta má dnavou artritidu, a už 5 měsíců má oteklé koleno střídavě s kotníkem, občas i zápěstí. A to jen na pravé straně těla. Doktor mu zakázal prášky na bolest. Otci je 55 let a při výšce 175 cm váží zhruba 120 kg. Pracuje jako zedník-stavitel každý den ve vlhkém a chladném prostředí. Samozřejmě má rád pivo, což bych rád nahradil něčím jiným pro případ oslavy. V současném stavu si pivo dá opravdu výjimečně. Rád bych poprosil o radu jak mu pomoci, jelikož je to stále horší a horší. Chtěl bych mu upravit jídelníček, sám mě o to poprosil. Předem moc děkuji za pomoc.
Karel, Ostrava
Odpověd
Dobrý den, dnavá artritida (dna) je nejčastější kloubní onemocnění u mužů, vyskytuje se zejména ve středním věku. Dnavá artritida se léči farmaky, ale je potřeba si uvědomit, že všechny léky, které se podávají při léčbě dnavé artritidy mohou mít nežádoucí vedlejší účinky. Dna neboli dnavá artritida se projevuje vysokou hladinou kyseliny močové v krvi. Kyselina močová se mění v jehličkovitý útvar, který proniká do kloubů a tím je způsobena bolest v oblasti kloubu. Nejčastěji je postižen kloub u nohy (bolest palců u nohy), ale jsou také postiženy jiné klouby např. kolena nebo klouby na rukou. Vašemu otci doporučuji dietu při dně, základem je vyloučit puríny v potravinách. Právě purinové látky (puriny), přispívají ke vzniku a hromadění kyseliny močové. V první řadě však doporučuji snížit tělesnou hmotnost, protože při nadváze je velká zátěž na nemocné klouby. Váhu však snižujte velmi pomalu, absolutně nedoporučuji hladovění nebo drastické diety, protože nedostatek jídla naopak může zvýšit hladinu kyseliny močové. Alkohol také zvyšuje kyselinu močovou, takže pivo doporučuji nepít, občas si může otec dát nealkoholické pivo při dně. Toto pivo však obsahuje spoustu cukru, ten není vhodný při redukční dietě. Takže doporučuji pití piva zvážit. Doporučuji Vám naše jídelníčky s kódem DNA-1-REDUKCE-5 a DNA-2-REDUKCE-6. Tyto jídelníčky jsou vhodné při onemocnění dna a zároveň by se mělo při nich hubnout. Více informací o onemocnění dna a výběr vhodných a nevhodných potravin najdete na našich stránkách. Jídelníčky si můžete objednávat na našem webu dietologie.cz. S pozdravem.
Bc. Hana Stavělová DiS z redakce dietologie.cz