Dotaz
Dobrý den, před pár dny mi po vyšetření zjistili že mám zánět střeva idiopatická proktokolitída. Měla jsem každý den, hlavně dopoledne nutkání na záchod a po malých částech ze mě odcházela někdy řídká, někdy tuhá stolice s hlenem a krví. Moje nynější váha je při 167 cm 45 kg. Ani nemusím rozebírat jak moje tělo vypadá... Začala jsem dodržovat vaši dietu č. 5 – dieta s omezením zbytků. Stolice se začíná upravovat, ale protože jsem nikdy diety nedržela tak nevím, jestli je možné, že se stolice minimalizovala až na skoro žádnou. Sice jdu denně 3x, ale odejde ze mě minimum, ale normální (konzistence) stolice. A teď spíše více plynů :). Nevím, jestli to chápu dobře, ale po dietě č. 5 s omezením zbytků nemusím mít skoro žádnou stolici, protože vše strávím? Tato nemoc je pro mě novinkou a vím, že mám zasaženo 40 cm tlustého střeva. Dál se nedostali, kvůli bolestem, protože jsem byla krátce po gynekologické operaci, takže celé vyšetření celého střeva mě teprve čeká. Moc děkuji za odpověď.
Tereza, Praha
Odpověd
Vážená paní, stolicí odchází nestravitelné zbytky potravy, vlivem dodržování diety č. 5 – dieta s omezením zbytků je ve stolici nestravitelných zbytků minimum. Z tohoto důvodu máte menší stolice. Plynatost může být způsobená zasažením části střeva idiopatickou proktokolitidou. Doporučuji Vám zařadit mezi jídly doplněk výživy Nutridrink (ale ne Nutridrink multifibre – s vlákninou). Nutridrink je energetický doplněk výživy, kde jsou zastoupeny a vyváženy všechny živiny (sacharidy, tuky, bílkoviny), vitamíny i minerály. Nutridrink se užívá formou sippingu (popíjení), je sice k dostání v lékárnách, ale je též možné ho získat na lékařský přepis, je to levnější. Nutridrink se používá v případech, kdy je člověk schopen přijímat potravu ústy nebo prostřednictvím enterální výživy a běžná strava z jakýchkoli důvodů nestačí pokrýt jeho nároky jeho těla na živiny, vitamíny i minerály. Důvody mohou být různé, např. snížený příjem potravy nebo omezené vstřebávání. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz