Dotaz
Dobrý den, paní doktorko, chtěla bych Vás poprosit o pomoc. Můj otec nejprve otékal v obličeji (víčka a celý obličej), přidaly se kožní problémy, potom otoky dolních končetin a břicha. Vyšetřením byla zjištěna voda na plicích a v břiše, která se upravovala odvodňujícími léky. Stále se hledal nádor po celém těle, do dnešního dne neúspěšně. Pouze onkomarkery na plicích ukazují lehce zvýšenou hodnotu. Nyní po půl roce se přišlo na to, že má v krvi velmi malé množství bílkovin. Takže lékaři usuzují, že se bílkovina v játrech netvoří. V současné době dostal otec těžkou mozkovou mrtvici, leží na JIPce bez léčení a v mozku má utržený trombus, který dle lékařů v nynějším stavu nelze rozpouštět. Doporučili nám donést do nemocnice bílkovinové drinky. Nevíme však jaké, tak jestli byste nám mohla doporučit (výživu dostává přímo do žaludku hadičkou), případně poradit, jak zlepšit otcův zdravotní stav. Děkuji Vám předem mockrát a jsem s pozdravem.
Lenka, Ivanovice na Hané
Odpověd
Vážená paní bakalářko, nejsem doktorka, jsem diplomovaná specialistka v oboru dietologie (zkratka DiS za jménem), žádný titul před jménem mi nenáleží. Bílkoviny jsou nezbytné pro stavbu a obnovu tkání. Doporučuji Vám pro vašeho otce bílkovinný doplněk výživy Protifar. Jedná se o bílkovinný doplněk výživy (2,5 g Protifaru obsahuje 2,2 g bílkovin), který lze užít k výživě nazogastrickou sondou (výživa hadičkou přímo do žaludku). Přípravek obsahuje mléčnou bílkovinu, nemohou ho užívat ti, kteří mají alergii na mléčnou bílkovinu. Přípravek nelze užívat jako jediný zdroj výživy (nepokrývá potřebu sacharidů, tuků, vitamínů a minerálů organismu), ale pouze jako bílkovinný doplněk výživy pro nemocné se zvýšenou potřebou bílkovin. Lze ho koupit v lékárnách v balení po 225 g. Nevím, jaký přípravek enterální výživy je podáván Vašemu otci jako náhrada stravy, výborný je přípravek Nutrison. Jedná se o přípravek enterální výživy, který je nutričně vyvážený (obsahuje 16 % bílkovin, 49 % sacharidů, 35 % tuků, vitamíny, minerály, vodu). Lze ho podávat pomocí sondy. Protifar je vhodný jako bílkovinný doplněk výživy. Průběh nemoci ovlivňuje psychický stav nemocného. Časté návštěvy rodinných příslušníků, příbuzných a přátel, komunikace s nemocným, přestože je v těžkém stavu a není schopen odpovědět nebo dát najevo, že vnímá mu dodají pocit, že někam patří, že není nepotřebný, že je s ním počítáno. Nemocný v těžkém stavu bývá velice vnímavý na emoce, v žádném případě by se neměl cítit opuštěný. Je třeba mu předávat naději a optimismus, přispěje to ke zlepšení jeho zdravotního stavu. Cévní mozková příhoda je dlouhodobé onemocnění, zlepšení bývá velice pozvolné. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz