Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Malé množství bílkovin v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Dotaz
Dobrý den, paní doktorko, chtěla bych Vás poprosit o pomoc. Můj otec nejprve otékal v obličeji (víčka a celý obličej), přidaly se kožní problémy, potom otoky dolních končetin a břicha. Vyšetřením byla zjištěna voda na plicích a v břiše, která se upravovala odvodňujícími léky. Stále se hledal nádor po celém těle, do dnešního dne neúspěšně. Pouze onkomarkery na plicích ukazují lehce zvýšenou hodnotu. Nyní po půl roce se přišlo na to, že má v krvi velmi malé množství bílkovin. Takže lékaři usuzují, že se bílkovina v játrech netvoří. V současné době dostal otec těžkou mozkovou mrtvici, leží na JIPce bez léčení a v mozku má utržený trombus, který dle lékařů v nynějším stavu nelze rozpouštět. Doporučili nám donést do nemocnice bílkovinové drinky. Nevíme však jaké, tak jestli byste nám mohla doporučit (výživu dostává přímo do žaludku hadičkou), případně poradit, jak zlepšit otcův zdravotní stav. Děkuji Vám předem mockrát a jsem s pozdravem.
Lenka, Ivanovice na Hané
Odpověd
Vážená paní bakalářko, nejsem doktorka, jsem diplomovaná specialistka v oboru dietologie (zkratka DiS za jménem), žádný titul před jménem mi nenáleží. Bílkoviny jsou nezbytné pro stavbu a obnovu tkání. Doporučuji Vám pro vašeho otce bílkovinný doplněk výživy Protifar. Jedná se o bílkovinný doplněk výživy (2,5 g Protifaru obsahuje 2,2 g bílkovin), který lze užít k výživě nazogastrickou sondou (výživa hadičkou přímo do žaludku). Přípravek obsahuje mléčnou bílkovinu, nemohou ho užívat ti, kteří mají alergii na mléčnou bílkovinu. Přípravek nelze užívat jako jediný zdroj výživy (nepokrývá potřebu sacharidů, tuků, vitamínů a minerálů organismu), ale pouze jako bílkovinný doplněk výživy pro nemocné se zvýšenou potřebou bílkovin. Lze ho koupit v lékárnách v balení po 225 g. Nevím, jaký přípravek enterální výživy je podáván Vašemu otci jako náhrada stravy, výborný je přípravek Nutrison. Jedná se o přípravek enterální výživy, který je nutričně vyvážený (obsahuje 16 % bílkovin, 49 % sacharidů, 35 % tuků, vitamíny, minerály, vodu). Lze ho podávat pomocí sondy. Protifar je vhodný jako bílkovinný doplněk výživy. Průběh nemoci ovlivňuje psychický stav nemocného. Časté návštěvy rodinných příslušníků, příbuzných a přátel, komunikace s nemocným, přestože je v těžkém stavu a není schopen odpovědět nebo dát najevo, že vnímá mu dodají pocit, že někam patří, že není nepotřebný, že je s ním počítáno. Nemocný v těžkém stavu bývá velice vnímavý na emoce, v žádném případě by se neměl cítit opuštěný. Je třeba mu předávat naději a optimismus, přispěje to ke zlepšení jeho zdravotního stavu. Cévní mozková příhoda je dlouhodobé onemocnění, zlepšení bývá velice pozvolné. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz