Dotaz
Dobrý den, mám v puse 16 plombovaných zubů amalgámem přibližně již 10 let. Je možné že jsem se otrávil rtutí? Popřípadě s jakým vyšetřením mohu při návštěvě doktora počítat? Příznaky, které mě vedou k této myšlence jsou: ztráta na váze, studené končetiny, únava a fakt, že jím velmi často ryby (denně). Záněty dásní ani bolesti hlavy nemám. Třes mírně. Děkuji.
Michal, Zaječice
Odpověd
Vážený pane, je možné se otrávit rtutí. Ve Vašem případě se jedná o chronickou otravu rtutí. Rtuť je toxický, karcinogenní kov. Je to jediný kov, který je kapalný, rozpustný ve vodě, tj. i ve slinách. Elementární rtuť, tj. rtuť jako samostatný prvek se v přírodě téměř nevyskytuje, ale vyskytuje se ve formě různých sloučenin. Rtuť je sice na vzduchu chemicky stálá (se vzduchem nereaguje), ale ochotně chemicky reaguje s různými sloučeninami a prvky, např. sírou, s některými kovy tvoří pevné slitiny, tzv. amalgámy. Amalgámy se používají v zubním lékařství k výrobě plomb (amalgámové plomby). Rtuť je kumulativním jedem, stejně jako např. kadmium. Většinou se kumuluje v ledvinách, ale i v játrech, slezině, centrálním nervovém systému, žlázách s vnitřní sekrecí. Z organismu se dostává pomalu. Do těla se rtuť dostává potravou z kontaminovaných mořských ryb, vnitřností zvířat (hlavně jater, ledvin), plodinami pěstovanými na půdě zamořené sloučeninami rtuti. Významným zdrojem chronické otravy rtuti jsou i slitiny rtuti s kovy v těle, jedná se o amalgámy, které se používají na výrobu zubních plomb. Z nich se stále vylučuje do těla malé množství rtuti, zvláště při konzumaci horkého a kyselého jídla. Čím více plomb máte, tím více rtuti se neustále uvolňuje do Vašeho těla. Jedná se sice o malé množství, které se může zdát být zanedbatelné, ale když se toto množství vylučuje do těla stále 24 hodin denně po dobu několika let, dostaví se chronická otrava rtutí. Amalgám se hojně používá, protože je levný. Zlaté plomby nejsou pro tělo toxické, ale jsou drahé. Nejprve je třeba odstranit příčinu chronické otravy rtutí. Ve Vašem případě jsou to amalgámové plomby, které jsou sloučeniny rtuti. Dokud budete mít tyto plomby v ústech, bude se Vám nepřetržitě vylučovat do těla rtuť z těchto plomb a budete mít chronickou otravu rtuti. Je třeba odstranit zdroj otravy rtuti, tj. amalgámové plomby. Doporučuji Vám též jíst méně často mořské ryby a střídat je se říčními rybami. Dále Vám doporučuji po odstranění amalgámových plomb důkladnou očistu organismu a pravidelnou detoxikaci organismu. Krátkodobě, tj. cca 3 dny užívat 2–3 tablety aktivního uhlí denně. Aktivní uhlí na sebe chemicky váže toxické látky včetně těžkých kovů a rtuti a mění je na sloučeniny, které se vyloučí z těla ven. Aktivní uhlí se prodává pod různými obchodními názvy, např. Carbotox, Carbosorp, Carbocit, Carbo fit v lékárnách nebo prodejnách zdravé výživy, např. Country Life. Vhodné je též pít mléko, kravské, kozí mléko neutralizuje jedy, i rtuť. K očistě organismu slouží i bylinkové čaje, např. čaj z přesličky, řepíku, z kopřiv. Řepík i kopřivu lze v běžných dávkách užívat dlouhodobě. Čaj z přesličky má razantní detoxikační účinky na tělo, má se používat v běžných dávkách jen krátkou dobu. Při delším užívání nebo užívání ve vyšších dávkách může mít nepříznivé vedlejší účinky. Všechny uvedené bylinky lze koupit v lékarně nebo speciální prodejně s bylinkami. Dalším zdrojem očisty organismu je selen. Selen omezuje vstřebávání rtuti do těla. Zdroje selenu jsou celozrnné obiloviny, celozrnná mouka výrobky z ní (bílá pšeničná mouka neobsahuje téměř žádný selen), kukuřice, neloupaná rýže, obilné klíčky, brokolice, rajčata, cibule, fazole, česnek, mořské ryby a plody moře, houby. Vstřebávání selenu omezuje tepelné a chemické zpracování potravin, nejlepší zdroje selenu jsou obilné klíčky a syrová zelenina, tj. potraviny, které lze jíst syrové. Vstřebávání selenu usnadňuje vitamín A, vitamín E, vitamín C. Vitamín E zesiluje účinek selenu. A dále je třeba hodně pít, hlavně vodu, pramenitou vodu nebo pitnou vodu nebo čaj z kopřiv a řepíku. Lze též pít slabé neslazené ovocné čaje, slabý zelený a bílý neslazený čaj. Hodně vody v těle pomáhá vyloučit toxické sloučeniny z těla, ve Vašem případě rtuť. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz