Dotaz
Dobry den manžel je po zánětu slinivky břišnídietu č. 4-s omezením tuku potřebovala bych nějaký recept jak vařit. Díky Holečková
Marie, Louny
Odpověd
Dobrý den, Manžel by měl dodržovat dietu s omezením tuků, nejlépe dlouhodobě, aby se mu případný zánět slinivky znovu neopakoval po dietní chybě. U této diety omezujeme tuky, potraviny s obsahem skrytého tuku – tučné sýry, tučné jogurty a další tučné mléčné výrobky. Absolutně nevhodné jsou uzeniny, salámy, masové konzervy, slanina, špek, sádlo, tučné druhy masa, šlehačka, tučná smetana, alkohol, káva turecká. Do diety č. 4 s omezením tuků zařazujte obiloviny, rýže, brambory, těstoviny, pečivo (bílé), mouka, mlýnské a pekárenské výrobky, ovoce, zeleninu (nenadýmavé druhy), nízkotučné mléko, nízkotučné mléčné výrobky, sýry tavené, tvrdé, od 20–30 % t. v s. Maso libové – rybí, kuřecí, krůtí, králičí, telecí, vepřová kýta, vepřová panenka, hovězí zadní... Velkou pozornost musíte věnovat technologické přípravě pokrmů. Vyvarujte se přepálení, smažení, grilování. Vhodnou úpravou je vaření, vaření ve vodní lázni, zapékaní ve vodní lázni nebo zapékání pod poklicí v troubě, pečení pod poklicí nebo v alobalu, dušení. Mouku na zahušťování pokrmů je vhodné opéct předem na teflonové pánvi nasucho, nechat vychládnou a pak ji povařit v pokrmu ještě 20 minut. Tuk (rostlinné oleje) dáváme až do hotových pokrmů. Na tuku je nevhodné opékat např. maso, zeleninu, snažíme se vše připravovat nasucho nebo na vodě. I přes tato všechna doporučení mohou být pokrmy chutné.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz