Dotaz
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit, zda máte nějaké rady či vhodné sestavení jídelníčku po transplantaci srdce. Jak dlouho by se měla dieta dodržovat?
Zdeňka, Chocerady
Odpověd
Vážená paní, strava po transplantaci srdce je velice podobná běžné stravě, ale má svoje omezení a odlišná pravidla, která vyplývají z celoživotního užívání imunosupresiv (léků oslabujících imunitní reakce). Je to z důvodu, aby imunitní systém nepovažoval transplantované srdce za cizí těleso (to znamená za vetřelce, proti kterému je třeba bojovat). Pravidla: 1/ omezit solení (sůl váže v těle vodu a zvyšuje krevní tlak, hypertenze je jedna z možných komplikací po transplantaci srdce) – používat sůl s mírou, nepřisolovat hotová jídla, nekonzumovat konzervované potraviny. 2/ konzumovat hodně ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a výrobků z nich. 3/ omezit konzumaci významných zdrojů draslíku (sušené ovoce, rozinky, banány, švestky, kiwi, pomeranč, mandle, ořechy). 4/ konzumovat potraviny s nižším obsahem tuků (libová masa, ryby, mléko a mléčné výrobky (zdroj vápníku). 5/ nejíst grapefruity, pomela, nepít třezalkový čaj (zvyšují koncentraci některých imunosupresivních léků a mohou přinést velké zdravotní komplikace). 6/ dodržovat zvýšená hygienická opatření: zeleninu, která roste v zemi jíst vždy oloupanou a důkladně tepelně upravenou, nejíst syrová vejce, čerstvé ovoce konzumovat řádně umyté a oloupané, nemít v lednici vedle sebe syrové maso a jiné potraviny, např. ovoce, mléčné výrobky, používat zvláštní nádobí na úpravu syrového masa, maso konzumovat řádně tepelně upravené, nejíst plísňové sýry a výrobky z nepasterizovaného mléka, kupovat si jen tolik mléčných výrobků, které spotřebujete v co nejkratším čase, vyhnout se pokojovým květinám v kořenáči nebo je aspoň nemít v kuchyni a v ložnici a používat gumové rukavice, při ošetřování domácích mazlíčků používat gumové rukavice, pravidelně se mýt, dávat přednost sprchování před koupáním se ve vaně, používat mýdlo z dávkovače, často měnit ručníky, osušky, čistit si nehty kartáčkem na ruce, po použití WC a před jídlem si mýt ruce, v období menstruace pravidelně měnit vložky, tampóny (krev je živná půda pro bakterie), dbát na pravidelný úklid (stačí běžné čistící prostředky). 7/ chránit se před sluncem – nevystavovat se v teplých dnech přímému účinku slunečních paprsků, nosit klobouk, dlouhé kalhoty nebo sukně, dlouhé rukávy, nenavštěvovat solária, na jaře a v létě používat opalovací krém (pozor, sluneční paprsky mohou poškodit kůži i při zatažené obloze). 8/ nekouřit (nikotin zvyšuje krevní tlak a srdeční frekvenci). 9/ nepít alkohol (alkohol ovlivňuje účinek imunosupresiv). 10/ dbát na dostatek tekutin. 11/ hlídat si svoji tělesnou hmotnost. 12/ nesmíte být očkována žádnou živou ani oslabenou vakcínou. 13/ tělesná aktivita: první tři měsíce je třeba se šetřit a vykonávat pouze běžnou fyzickou aktivitu a chodit na kratší procházky, nenosit těžká břemena. Po uplynutí 3 měsíců se lze vrátit k plnému aktivnímu životu. Plavání je sice vhodné, ale kvůli riziku infekci doporučuji vyhnout se veřejným plovárnám, bazénům a rybníkům. Po cvičení se máte cítit dobře, nikoli vyčerpaně. Na našich webových stránkách se můžete inspirovat recepty na dieta neslaná šetřící, ale je třeba při tom dbát na výše uvedená opatření. Jelikož budete celý život užívat imunosupresiva (léky na potlačení imunity), je třeba celý život dodržovat výše uvedené doporučení. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz