Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Dotazy o onemocnění srdce / Dieta po transplantaci srdce
Dieta po transplantaci srdce
Dotaz
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit, zda máte nějaké rady či vhodné sestavení jídelníčku po transplantaci srdce. Jak dlouho by se měla dieta dodržovat?
Zdeňka, Chocerady
Odpověd
Vážená paní, strava po transplantaci srdce je velice podobná běžné stravě, ale má svoje omezení a odlišná pravidla, která vyplývají z celoživotního užívání imunosupresiv (léků oslabujících imunitní reakce). Je to z důvodu, aby imunitní systém nepovažoval transplantované srdce za cizí těleso (to znamená za vetřelce, proti kterému je třeba bojovat). Pravidla: 1/ omezit solení (sůl váže v těle vodu a zvyšuje krevní tlak, hypertenze je jedna z možných komplikací po transplantaci srdce) – používat sůl s mírou, nepřisolovat hotová jídla, nekonzumovat konzervované potraviny. 2/ konzumovat hodně ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a výrobků z nich. 3/ omezit konzumaci významných zdrojů draslíku (sušené ovoce, rozinky, banány, švestky, kiwi, pomeranč, mandle, ořechy). 4/ konzumovat potraviny s nižším obsahem tuků (libová masa, ryby, mléko a mléčné výrobky (zdroj vápníku). 5/ nejíst grapefruity, pomela, nepít třezalkový čaj (zvyšují koncentraci některých imunosupresivních léků a mohou přinést velké zdravotní komplikace). 6/ dodržovat zvýšená hygienická opatření: zeleninu, která roste v zemi jíst vždy oloupanou a důkladně tepelně upravenou, nejíst syrová vejce, čerstvé ovoce konzumovat řádně umyté a oloupané, nemít v lednici vedle sebe syrové maso a jiné potraviny, např. ovoce, mléčné výrobky, používat zvláštní nádobí na úpravu syrového masa, maso konzumovat řádně tepelně upravené, nejíst plísňové sýry a výrobky z nepasterizovaného mléka, kupovat si jen tolik mléčných výrobků, které spotřebujete v co nejkratším čase, vyhnout se pokojovým květinám v kořenáči nebo je aspoň nemít v kuchyni a v ložnici a používat gumové rukavice, při ošetřování domácích mazlíčků používat gumové rukavice, pravidelně se mýt, dávat přednost sprchování před koupáním se ve vaně, používat mýdlo z dávkovače, často měnit ručníky, osušky, čistit si nehty kartáčkem na ruce, po použití WC a před jídlem si mýt ruce, v období menstruace pravidelně měnit vložky, tampóny (krev je živná půda pro bakterie), dbát na pravidelný úklid (stačí běžné čistící prostředky). 7/ chránit se před sluncem – nevystavovat se v teplých dnech přímému účinku slunečních paprsků, nosit klobouk, dlouhé kalhoty nebo sukně, dlouhé rukávy, nenavštěvovat solária, na jaře a v létě používat opalovací krém (pozor, sluneční paprsky mohou poškodit kůži i při zatažené obloze). 8/ nekouřit (nikotin zvyšuje krevní tlak a srdeční frekvenci). 9/ nepít alkohol (alkohol ovlivňuje účinek imunosupresiv). 10/ dbát na dostatek tekutin. 11/ hlídat si svoji tělesnou hmotnost. 12/ nesmíte být očkována žádnou živou ani oslabenou vakcínou. 13/ tělesná aktivita: první tři měsíce je třeba se šetřit a vykonávat pouze běžnou fyzickou aktivitu a chodit na kratší procházky, nenosit těžká břemena. Po uplynutí 3 měsíců se lze vrátit k plnému aktivnímu životu. Plavání je sice vhodné, ale kvůli riziku infekci doporučuji vyhnout se veřejným plovárnám, bazénům a rybníkům. Po cvičení se máte cítit dobře, nikoli vyčerpaně. Na našich webových stránkách se můžete inspirovat recepty na dieta neslaná šetřící, ale je třeba při tom dbát na výše uvedená opatření. Jelikož budete celý život užívat imunosupresiva (léky na potlačení imunity), je třeba celý život dodržovat výše uvedené doporučení. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz