Dotaz
Dobrý den paní Janovská, mnohokrát děkuji za rychlou odezvu na můj dotaz, já však byla mimo domov. Pár poznámek bych měla a raději bych je také modře vepsala do vašeho textu, to abych vše dobře vyjádřila. Jen svou osobu trochu přiblížím, v únoru mi bylo 62 let, měřím cca 170 cm a vážím 62,5 kg. Za věnování se mi děkuje
Eva, Soběslav
Odpověd
Vážená paní, budete-li dodržovat doporučení, která jsem Vám napsala, uděláte pro své zdraví vše, co je ve Vašich možnostech. Rovněž doporučuji pravidelné kontroly u lékaře a pokud možno se vyhýbat stresu. Stres negativně ovlivňuje průběh všech onemocnění. Důležitý je pozitivní přístup k životu, dostatek vhodného odpočinku i relaxace (např. aromaterapie, muzikoterapie, apod. - záleží na Vašich zájmech). Důležité je nemít strach z komplikací Vašeho onemocnění, strach oslabuje imunitní systém. Luštěniny jsou výborný zdroj vlákniny, obsahují též bílkoviny, minerály, ale i sacharidy. Doporučuji jejich konzumace min. 1x týdně (výborné jsou luštěninové saláty s bílým jogurtem a zeleninou). Z olejů jsem uvedla pouze běžné oleje, konopný i ostropestřecový olej jsou vhodné. Na detoxikaci organismu je vhodný občas pít čaj z ostropestřce mariánského. Kávu pít můžete, ale jelikož káva dehydratuje (nepočítá se do pitného režimu), doporučuji pít k 1 šálku kávy 1 sklenici vody (pramenité, stolní). Doporučuji ochutnat Šmakouna, má chuť kuřecího masa a upravuje se jako kuřecí maso. Klaso i robi jsou rovněž chutné. Sdělujete mi, že nesníte 500 g zeleniny, ale jelikož milujete cuketu, a cuketa je zelenina, častou konzumací cukety (doporučuji též druhy zeleniny) limit 500 g zeleniny (nebo ovoce) splníte. Staré české přísloví říká "Kam nechodí slunce, tam chodí lékař", ale sluneční záření obsahuje UV záření a UV záření negativně ovlivňuje průběh Vašeho onemocnění. Nechci tím říci, abyste nechodila ven, jen je nutné se chránit před sluncem oděvem, brýlemi s UV ochranným filtrem a ochrannými krémy (i když se těžko opalujete). Pobyt venku Vám doporučuji, ale ne opalování. Výborné jsou procházky přírodou (v těchto tropických dnech ráno a večer). Jen mi dovolte malou poznámku: Vaše hmotnost je ideální. Doporučuji nezapomínat na pitný režim, zvláště v těchto horkých dnech (min. 2 l tekutin denně). Děkuji za Váš dotaz a přeji Vám hodně příjemných dnů s ralaxací a pokud možno žádný stres.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz