Dotaz
Dobrý den, moc Vám děkuji za odpověď. Chtěla bych se ještě na pár věcí zeptat: syn je zvyklý pít ráno a večer Sunar (dětská doktorka mi řekla, ať to omezíme pouze na jedno), tak jestli vadí, když bude pít i nadále ty 2 denně. Potom k tý zelenině, to opravdu víc nemůže (např. pórek, květák, kedlubnu, kapustu, brokolici, špenát)? Neumím si moc představit, že mu budu dělat v podstatě pořád dokola ty samé polévky a hlavně, jak dlouho mi to bude chtít jíst, když už si v podstatě zvykl na stravu s námi. Ještě k sušenkám, např. Bebe (červený obal) nebo nějaké ty sušenky, co se kupují v lékárně pro děti od 6. měsíců, a lízátka, která kupujeme ve zdravé výživě? Kdyby mně ještě něco napadlo, můžu vám ještě napsat? Zatím moc děkuji a přeji pěkný víkend.
Jana, Týn nad Vltavou
Odpověd
Vážená paní, Vaše dětská lékařka doporučila Vašemu synovi pít Sunar pouze 1x denně z toho důvodu, aby si postupně odvykal na Sunar a nahrazoval ho kravským mlékem. Mezi vhodnou zeleninu patří špenát, ale bez česneku (výborná je špenátová polévka zahuštěná vaječným bílkem, brambory nebo těstoviny se špenátem, špenátové rizoto). Vhodné je i rajčatové pyré – připravuje se stejným způsobem jako mrkvové pyré, pouze se odstraní slupka a zrníčka. Rajčatové pyré lze podávat k masu, rybám, těstovinám, bramborům. Květák, brokolici, pórek, kedlubnu nedoporučuji z toho důvodu, že se jedná o nadýmavou zeleninu, která není pro dietu po mononukleóze vhodná. Lízátko je vhodné. Sušenky BE-BE jsou tvrdé – nejsou vhodné u diet se šetřící úpravou. V případě, že byste je namáčela do mléka čaje by sice byly vhodné, ale naprosto nepoživatelné. Postupný přechod z diety na běžnou stravu batolat je dle lékařských výsledků. Nová jídla se mají zkoušet opatrně v malých porcích, nedoporučuji zkoušet na noc kvůli případným potížím. V případě potíží je nutné se v dietě vrátit o krok zpátky. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz