Dotaz
Dobrý den, dovolte, abych se krátce představil – jmenuji se Vojtěch (příjmení nezveřejňujeme pozn. redakce) a pracuji ve FN Plzeň na interním oddělení. Nastoupil jsem jako doktorand a téma mojí doktorandské práce se týká dietní výživy u akutní pankreatitidy. Snažím se nyní najít co nejvíc informací o způsobech výživy u pankreatitidy. Na téma enterální či parenterální výživy není problém najít desítky článků, ale když jsem se pokoušel najít něco o pankreatické dietě podávané klasicky per os cestou, tak jsem narazil na problémy. Nikde není žádné doporučení, kdy začít s per os příjmem a hlavně nikde příliš není dieta popsaná. Jsou různá obecná doporučení, ale nikde není solidní zdroj, který by bylo možno citovat. Chtěl bych Vás touto cestou požádat o zaslání nějakých materiálů (pokud máte k dispozici ) s doporučeními týkající se pankreatické diety. Mnohokrát děkuji za Váš čas. S pozdravem
Vojtěch, Plzeň
Odpověd
Dobrý den, souhlasím s Vámi, že zdrojů o výživě pankreatické per os v akutním stádiu je velmi málo. O enterální a parenterální výživě je napsáno spousta knih, doporučení a článků. Docela mě mrzí, že i lékaři v nemocnicích se nevěnují více dietnímu režimu u pacientů. Tyto záležitosti spíše řeší nutriční terapeutky a zdravotní sestry. Nejspíš Vás zklamu, ale o pankreatické dietě v akutní fázi máme na našich stránkách pouze jeden zdroj. Článek je čerpán z vlastních poznámek získaných při studiu na VZŠ obor nutriční terapeutka.
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz