Dotazy o onemocnění celiakií
Hubnutí s celiakií po těhotenství, bezlepkové potraviny
Dotazy o onemocnění dna, dieta při dně
Sádlo, máslo, obiloviny při dně a cukrovce
Dnavá artritida, alkoholické pivo při dně
Puríny v česneku, konzumace 3 stroužky denně u dny
Amarant, tofu a sója u vysoké hladiny kyseliny močové
Dotazy o onemocnění ledvin
Život s jednou ledvinou vlivem tumoru
Selhání ledvin a kornatění cév, vysoký tlak
Dotazy o mozkových onemocnění
Výživa při Rostroušené skleróze
Dotazy o nádorových onemocněních – rakovina a dieta
Chemoterapie po rakovinu prsu, hysterektomie, přípravky na hubnutí
Dotazy o onemocnění štítné žlázy
Hubnout po operaci štítné žlázy a překyselení žaludku
Nádor štítné žlázy s hypoechogenním lemem
Kolik mám mít příjem kalorii za den u snížené funkce štítné žlázy?
Dotazy o onemocnění střev
Pooperační dieta po laparoskopické operaci slepého střeva
Dieta vhodná při divertikulitidě s perforací a abscesem
Crohnova nemoc, plynatost a nafouknutí po jídle
Dotazy o onemocnění žaludku
Dietní strava při zánětu žaludku u Helicobacter pylori
Otrava rtutí amalgámem
Dotazy o onemocnění srdce
Strava po infarktu
Dieta po transplantaci srdce
Histamínová intolerance na pšenicu, vajcia a mlieko
Hypercholesterolemie, hypertenze III
Šetřící dieta, zauzlenie čriev
Anémie – snížená hladina hemoglobinu
Hypotyreóza, obezita, redukční dieta
Kvasinkové onemocněních u žen
Výživa při progredující Parkinsonově chorobě
Dieta při onemocnění GERD (gastroezofageální refluxní choroba)
Zácpa u dětí, možné příčiny a jak léčit
Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Re Re Zácpa u detí, možné příčiny a jak léčit
Chronická únava, dietní režim
Kolostomie, ileostomie, tlusté střevo
Polyvalentní alergie
Silná alergie na lepek, svědění
Příčiny pálení žáhy a bolesti na hrudi
Slabý zánět žaludku, jídelníček
Gilbertův syndrom a výživa u batolete
Autoimunitní hepatitida a žlučník
Mám zánět žaludku, dvanácterníku…
Gastroezofageální refluxní choroba jícnu
Rakovina žaludku, dieta po odstranění žaludku
Žaludeční nevolnost bolesti a podráždení břicha
Leidenská mutace a nadváha
Bezpurinová dieta
Dieta při MYASTENIE GRAVIS
Dieta při chronické renální insuficienci (CHRI)
Hyperurikémie, dyslipoproteinémie a Menierova choroba
Meniérova choroba
Jaterní dieta
Dieta na játra a divertikulitida – zdravá střeva
Jak se stravovat při cirhóze jater a cukrovce
Jaterní cirhóza, jaterní dieta
Zánět jater (steatóza), vřed dvanácterníku, trombocytopenie
Nadměrná ztráta bílkovin
Jídelníček pro alergika
Glukozová tolerance
Dieta při popáleninách
Mononukleoza dieta
Jakou dietu při mononukleoze
Mononukleozu, borelioza, dieta pri candidě
Kyselina močová v krvi
Malé množství bílkovin v krvi
Systémový lupus a dieta (SLE)
Re: Systémový lupus a dieta (SLE)
Zvýšená hladina cukru v moči
Polypy tlustého střeva léčba
Polypy tlustého střeva, dieta
Překyselení organismu
Revmatoidní artritida, vysoký krevní tlak, nadváha
Vysoký krevní tlak po porodu
Vysoký krevní tlak a ledviny
Vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu a slabá cukrovka
Kolísavý krevní tlak, nedostatečná funkce ledvin
Hyperkalémie snížená funkce ledvin
Ledvinové kameny, ledvinová kolika dieta
Ledvinová dieta, draslík v krvi
Ledvinová dysfunkce a cukrovka
Dieta po transplantaci ledvin, kortikosteroidy
Uremický syndrom a doporučená dieta
Strava při dně
Suroviny při onemocnění dnou
Ryby při onemocnění dnou
Problémy s vysokým tlakem, DNA a nadváhou
Dna cukrovka a vysoký krevní tlak
Nemoc DNA ve dvaceti letech
DNA nadváha a vysoký tlak
Dna příznaky
Kyselina močová dna
Kyselina močová hodnoty
Zvýšená hladina kyseliny močové – dieta
Diabetik a dna
Dna nemoc a cholesterol
Dna, Cholesterol, Hypertenze II, Diabetes II
Je nemoc dna doživotní?
Dětská cukrovka
Jsem diabetička, jakou dietu?
Dieta při vaskulární nefroskleróze a diabetické nefropatie
Redukce váhy u diabetika
Dieta při cukrovce, diabetes (2)
Diabetes jedna ledvina, jídelníček
Cukrovka a žlučníkové kameny
Cukrovka 2 typu
Následky cukrovky, příznaky
Točení hlavy
Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Re: Točení hlavy a nevolnost, příčiny
Diabetická noha dieta
Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Re: Prader Willi syndrom a diabetická dieta
Dieta po operaci žlučních kamenu
Žlučníková kolika, zánět žaludku, nadýmaní
Žlučníkové kameny
Žlučníkové kameny a nízkotučné sýry
Chemoterapie a žlučník
Žlučníkový záchvat a dieta
Žlučníková dieta recepty, jídelníček
Podávání stravy po akutním zánětu slinivky břišní
Dieta pankreatická, onemocnění slinivky břišní
Akutni zápal slinivky břisní, stupne a doporučená dieta
Akutní zánět slinivky
Recepty pankreatitida
Recepty po zanětu slinivky břišní
Dieta při rakovině slinivky břišní
Slinivka břišní, dieta po zánětu
Chronický zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Adenokarcinom pankreatu, paraneoblastická trombocytemie
Celiakie, zánět žlučových cest
Dieta bezlepková a ledvinová nedostatečnost
Lymfocytární kolitida, hypercholesterolemie dieta
Celiakie příznaky
Bezlepková dieta diagnóza, celiakie
Crohnova choroba a dieta
Ulcerózní kolitida a dieta
Dieta a výživa při ulcerozní kolitidě
Dietní výživa / Dietní, dietologická poradna / Onemocnění, nemoci / Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Pankreatitida – zánět slinivky břišní
Dotaz
Dobrý den. Před rokem jsem byla operována na slinivku - zjištěn chronický zánět slinivky. Byla mi odstraněna slinivka ze 2/3, slezina a žlučník. Po operaci jsem měla velké problémy s imunitou a infekcemi, předávkování antibiotiky a ztáta trombocitů na nejnižší úroveň. Pak jsem se z toho trochu vykřesala a držela jsem zpočátku dietu přísnou z nemocnice a potom doma jsem pomalu přešla na tzv. dietu volnou pankreatickou, a pak pozvolna na dietu 4 a normální, tak jak mi bylo lékařem doporučeno. Beru Panzytrat 25000. Před 5 měsíci se můj stav zhoršil, po jídle velké nadýmání, plynatost, křeče v břiše, postupně se barva stolice začla měnit na žlutou a provázené velkými průjmy, velké bolesti v zádech. Sono, krevní obraz v nejlepším pořádku. Shodila jsem za poslední týden 6 kg, takže jsem se rozhodla dle knihy kterou jsem si zakoupila, začít znovu s dietou přísnou pankreatickou. Jsem nyní na této dietě 6 den, křeče poněkud ustaly, průjem nadále trvá, chtěla bych pak přejít na tzv. pankreatickou dietu volnou, tak jak je v knize uvedeno. Chtěla bych poradit, zda jsem takto učinila dobře? Protože s touto nemocí bojuje velmi mnoho lidí, málokde se dozví co mají dělat, jakou dietu apod., našla jsem si na netu v Německu společenství lidí, kteří se zabývají pomocí těmto lidem a tam jsem se dozvěděla, že tento systém, který je uplatňován pořád ještě u nás dieta přísná, volná, nekonzumovat kávu a pod. je již zastaralý, nyní se prý doporučuje, aby si každý pacient vedl deníček jídel, které sní, které mu nic neudělaly a které nesnáší a těmto se pak vyhýbat. Že se jedná o individuální přístup. Dostala jsem z Německa různé brožury s recepty a byla jsem zděšena, že klidně doporučují plněné žampiony, instatní kávu a pod. věci. Tyto brožury většinou vydávají farmaceutické firmy různých léčiv-enzymů. Nemělo by se tedy i unás něco změnit v tomto směru, ležela jsem ve Fakultní nemocnici Olomouc, ale po operaci jsem se dietní sestry nedočkala. Na závěr: Pracovala jsem 38 let jako správce nemocnice a v případě potřeby jsem zastupovala i dietní sestru, takže trochu přehled mám. Myslím si, že informovanost v tomto směru je velmi špatná, Srdečně Vás zdravím a děkuji za odpověď
Linda, Olomouc
Odpověd
Vážená paní, nedoporučuji Vám přechod z přísné pankreatické diety na volnou pankreatickou dietu. Tento přechod je možný pouze v případě, že nejsou žádné potíže, což ve Vašem případě není (sdělujete, že křeče sice pominuly, ale průjem nadále trvá). Co se týká průjmu, je možnost, že se může jednat o infekční onemocnění, lékařské vyšetření vyloučí nebo potvrdí tuto možnost. Dietní postup při pankreatické dietě je individuální, záleží na zdravotním stavu nemocného. Jsou 4 stupně pankreatické diety – dle přísnosti. Při přechodu z jednoho stupně na druhý doporučuji maximální opatrnost – nové potraviny se zkouší v malých dávkách, při potížích (např. průjmu) je nutné se vrátit k původnímu stupni, tj. ke stupni, u kterého jste nepociťovala potíže (tj. o stupeň níž). Strava má šetřící charakter (mechanicky (ne slupky, zrníčka, kůrky, šlachy, apod.), termicky (ne příliš horké, studené), chemicky (ne dráždivé látky, nadýmavé potraviny). Stupně pankreatické diety; 1. stupeň při akutním zánětu slinivky nic ústy, absolutní hladovka, žíznivka (pacient je v nemocnici, dostává infuze). 2. stupeň čaj s glukózou (glukopurem) po lžičkách (čaj ruský nebo slabý černý), jinak infuze. Příjem stravy ústy začíná šlemovými polévkami (vývar z rýže, odvar z ovesných vloček), postupně se přidávají suchary, jablečné pyré, jablečný kompot, mrkvová šťáva, bramborová kaše s vodou (ne s mlékem). Dále se postupně přidává netučný tvaroh, vařené libové drůbeží maso bez kůže (krůta, kuře), používá se pouze vaření, vaření v páře, dušení bez tuku. Porce masa, mléčných výrobků se podávají ve velmi malých dávkách. Vhodným nápojem je ruský čaj a slabý černý čaj. 3. stupeň porce masa, mléčných výrobků jsou větší, přidávají se kompoty (hlavně meruňkový, broskvový, jablečný), další netučné mléčné výrobky, mrkev, petržel. Vaříme, dusíme bez tuku. Nápoje: ruský čaj, slabý černý čaj, stolní vody bez příchuti a oxidu uhličitého. 4. stupeň (rekonvalescence) strava má realimentační charakter, přidává se mléko (pouze při snášenlivosti), hovězí zadní maso, libová šunka, netučné ryby, drůbež netučná bez kůže, hlávkový salát, červená řepa, ledový salát, malé množství zeleného hrášku. Nápoje jsou stejné jako u 3. stupně, postupně jako u diety č. 4. Postupně se přechází na dietu č. 4 (dieta s omezením tuků). Recepty lze čerpat z publikací, jejímiž autory jsou naši přední odborníci v oblasti dietologie. a) MUDr. Pavel Kohout PhD, Marie Lišková, Olga Mengerová – Onemocnění slinivky břišnídieta pankreatická, vydalo nakladatelství Forsapi s. r. o. K Horoměřicům 113/29 165 00 Praha 6 v roce 2007. b) MUDr. Pavel Kohout PhD, Jaroslava Pavlíčková – Dieta onemocnění slinivky břišní Dieta a rady lékaře, vydalo nakladatelství Pavla Momčilová V zahradách 146 251 70 Čestlice v roce 1996. Uvedené knihy si lze vypůjčit v městské knihovně (nejlépe ve větším městě) nebo napsat do vydavatelství o jejich zaslání (z vlastní zkušenosti vím, že to funguje). Rovněž můžete využít recepty na pankreatickou dietu na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz