Dotaz
Dobrý den, Dostala jsem knihu "pH zázrak pro diabetiky" amerických autorů Robert O.Young a Shelley Redfordová Youngová. Této knize předchází kniha "pH zázrak". Protože se jedná o velký hit, zajímá mě názor odborníků. Nejsem si totiž jistá, zda jsou všechna doporučení bezpečná (např. používání roztoku chloritanu sodného, který k nám v současnosti z USA dorazil i jako složka "MMS", tj."Miraculous Mineral Suplement", atd.). Myslím, že odpověď by mohla zajímat více lidí. Předem děkuji za odpověď
Monika, Havířov
Odpověd
Vážená paní, o uvedené knize mám informace pouze z internetu. Diabetes mellitus 1. i 2. typu je celoživotní onemocnění ale při dodržování zásad léčby může žít diabetik plnohodnotným životem jako zdravý člověk. Nevím, jste-li diabetik 1. nebo 2. typu. U diabetika 1. typu je základem léčby léčba inzulínem (u toho typu diabetu mellitu slinivka břišní neprodukuje inzulín, je nutné ho dodávat). Dále je nutné dodržovat zásady, které jsou sice podpůrné, ale nezbytné, jsou to: zásady diabetické diety (zásady racionální výživy + dodržování stanoveného denního množství sacharidů a výměnných jednotek (stanoví lékař v diabetologické ambulanci), pravidelnost stravy, dostatečný pitný režim (15-2 l tekutin denně – počítají se i tekutiny v pokrmech, např. polévka), dostatečný pohybový režim, vhodná obuv, péče o dolní končetiny, eliminace stresu a správná relaxace). U diabetika 2. typu (u tohoto typu diabetu mellitu slinivka břišní produkuje nedostatečné množství inzulínu nebo dostatečné množství, ale buňky nejsou schopny ho přijmout, v důsledku toho dochází ke hromadění glukózy v krvi a následné hyperglykémii) je základem léčby dietoterapie (diabetická dieta se stanoveným denním množstvím sacharidů (ale ne výměnných jednotek), pravidelná strava – pravidelnost nemusí být tak striktní jako u diabetika 1. typu), dostatečný pitný a pohybový režim, vhodná obuv, péče o dolní končetiny (prevence diabetické nohy – častá komplikace diabetu mellitu), eliminace stresu a správná relaxace. Pokud kniha doporučuje potraviny vhodné pro diabetiky, dostatek tekutin i pohybu, popisuje různé formy cvičení (pohybový režim je dle zdravotního stavu nemocného), je v pořádku, aby se stala hitem. Ale doporučuji velikou opatrnost v užívání různých potravinových doplňků (chloritan sodný je průmyslově vyrobená chemická sloučenina, která se používá hlavně při bělení textilu, papíru, buničiny, pro dezinfekci pitné vody, jako složka ústních vod, zubních past). Doporučuji Vám užívat pouze u nás schválené potravinové doplňky (ostatní potravinové doplňky mohou mít nepříznivé vedlejší účinky) a to pouze jako doplněk léčby diabetu mellitu, nikoli jako jednu ze zásad léčby. S pozdravem
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz