Dotaz
Dobrý den, na internetových stránkách www.merilinka.cz jsem našla, resp. se dočetla o možnosti využití poradny. Bohužel se mi nepodařilo najít to správné místo, kam se dotaz píše, tak vám ho posílám touto cestou. Chtěla jsem se zeptat jako kojící matka jak zhubnout a kolik kg za měsíc? Bohužel jsem v těhotenství přibrala i vlivem jojo efektu 38 kg. Nyní po 4. měsíci od porodu mám již sice polovinu dole, ale také pořád skoro polovinu nahoře oproti původní váze. Také by mě zajímalo, jestli je možné si nechat levně napsat jídelníček? Všimla jsem si, že na internetových adresách, kde se zabývají dietou a hubnutím se neustále doporučuje kupovat si nějaké vitamíny. Můžete mi prosím poradit správnou dietu při kojení a jak se v tom všem orientovat? Je to opravdu třeba a jaký produkt případně? Jinak hodně sportuji. 3x týdně aerobně a 3x týdně posiluji. Předem velice děkuji. S pozdravem Předem velice děkuji.
Eva, Písek
Odpověd
Vážená paní, kojení znamená velký energetický výdej pro kojící matku. Ve Vašem případě je nutné k energetickému výdeji přičíst 3x týdně aerobik a 3x týdně posilování. Nedoporučuji Vám rychlý úbytek tělesné hmotnosti u diety při kojení. Vaše strava při kojení by postrádala dostatek živin (bílkovin, tuků, sacharidů), vitamínů i minerálů. Důsledkem toho by mohlo dojít k poškození nejen Vašeho zdraví, ale též zdraví Vašeho dítěte, které kojíte. Mateřské mléko musí obsahovat dostatek živin, vitamínů i minerálů. Tato podmínka je splněna pouze tehdy, když strava kojící matky obsahuje dostatek těchto látek. Doporučuji Vám velmi pozvolný úbytek tělesné hmotnosti. Po dobu kojení max. 0,25 kg týdně. Doporučuji Vám bohaté snídaně i obědy, ale jen lehké večeře. Vhodné jsou dopolední i odpolední svačiny. Vaše strava má být bohatá na ovoce i zeleninu a také Vám doporučuji nezapomínat na pitný režim (2,5–3 l tekutin denně). Možná Vám to připadá příliš mnoho, ale ve Vašem případě dochází k velkým ztrátám tekutin vlivem kojení i horka. U nás si můžete objednat dietní jídelníček sestavený přesně dle Vašich potřeb. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz