Dotaz
Potřebovala bych poradit ohledně redukčního jídelníčku pří částečném kojení. Jestli je to možné trošku rozepsat hubnutí při kojení a poslat na email děkuji
Pavla, Praha
Odpověd
Při kojení se doporučuje jíst pestrou, rozmanitou stravu, ve které je obsaženo ovoce, zelenina (nenadýmavé druhy). Nevhodná zelenina je např.hrášek, květák, zelí. Důležité je nevynechávat bílkovinné potraviny - maso, vhodné je vepřové, hovězí, ne jenom kuřecí nebo krůtí. Je to z důvodu doplění železa ve stravě, které je důležité pro miminko. Zařaďte do jídelníčku zakysané mléčné výrobky - jogurty, podmáslí, kefír, jogurtové mléko, tvaroh. Samo kojení má na organismus matky takové účinky, že by neměla při tom přibírat na váze, ve většině případů kojící matky při kojení ztratí několik kil navíc. Pokud máte opačný problém, tak rozhodně nedoporučuji nějakou drastickou redukční dietu. Vhodné bude, když se jen vyvarujete tučných druhů potravin např. uzeniny, párky, slanina, škvarky, zabijačkové pokrmy, tučné druhy masa a sýrů, tučné druhy mléčných smetanových výrobků. Nezapomínejte však na to, že pro miminko jsou důležité i tuky. Omezte ve stravě pečivo-rohlíky, chleba, buchty, koláče, nevhodné jsou při redukci také sladkosti a cukr. Pijte dostatečné množství vody-nejlépe neslazená nesycená voda. Pokud budete pít minerální vody, tak je rozhodně střídejte, a nepijte je každý den. Vhodné jsou také čaje neslazené a džusy ředěné. Tekutin stačí 1,5 litru denně.
nutriční terapeutka redakce@dietologie.cz