Dotaz
Dobrý den, jelikož jsem Vám už psala ohledně mého problému, a dostalo se mi odpovědi, tak Vám opět píši. V lednu tohoto roku jsem vážila 48 kg, měla 21 let a měřím 168 cm. Můj den a dietní jídelníček vypadal takto-vstávání v 5:30, na 7:00 autobusem do práce, tam jsem většinou snědla jeden jogurt, nebo cottage nebo mléčnou rýži, ve 12:00 byl oběd, omezila jsem přílohy, takže jsem snědla jen maso a zeleninu, v 15:30 jsem dorazila domu (nejedla jsem) a na 17:00 šla na spinning, přišla jsem v 18:30 a místo večeře pila proteinový nápoj, nebo opět jen nějaký kousek sýra, tvarohu apod. Podotýkám, že jsem před cvičením užívala spalovač rev xp hardcore. Začaly mi časem padat vlasy a to byl pro mě podnět že musím přibrat. Snažila jsem se začít jíst více, ale asi ne dostatečně. Docházela jsem na 6 injekci vitaminu B Milgama. Přibrala jsem. Nyní vážím 55 kg, chodím asi 3 krát týdně na spinning a před cvičením užiju l-carnitin v tekuté formě. Cítím se dobře, akorát mi narostla větší stehna, snad i břicho trochu. Mám obavu že mám zpomalený metabolismus v důsledky držení drastické diety a že váha nepřestane stoupat :( Dám Vám tady pro ukázku dietní jídelníčky co tak většinou jídávám. Jsem zoufalá a nevím kde dělám chybu, nechci už dále přibírat. Prosím o radu co v takové situaci dělat, i tak mi přijde že jím málo i přesto přibírám. Jídelníčky: 8:00 jogurt s musli, pul hrnka mléka s trochou Biskitu jahodových; 12:00 vývar s těstovinami, ovocný salát s jogurtem; 16:30 1 a půl zrníckového rohliku, maslo, plátkový sýr; 17:00 vařena kukurice; 19:00 trocha tyčinek slaných; 8:00 káva s mlékem, jogurt s musli; 12:30 rizoto u čínanu s kurecím masem 200 g; 16:00 tvaroháček; 19:45 2 kaiserky se zrníčky, tvarohová activia; 8:00 káva s mlékem, jogurt s musli; dopoledne rotoped; 12:00 kuřecí maso, brambor, okurovky salat; 16:00 jablko; 17:45 rohlík zrníčkový, tvarohová activia; 19:00 bude rýžový nákyp s merunkami-trocha; 8:00 jogurt s musli (40 g), mléko; 12:00 rýže s kuřecím a sýrem; 17:00 malá točená zmrzka; 18:30 tvarohova activia, 2 pečiva, plátkový sýr; 8:00 jogurt s musli; 13:00 špagety (150 g), kuřecí maso (100 g), sýr; 16:00 mcflurry asi pulka; 18:15 tvarohová activia, kaiserka; 8:00 jogurt, 60 g musli; 10:15 banán, hrnek mléka; 12:00 rýže 100 g, znojemský hovězí guláš cca 150 g; 16:00 trocha hroznového vína, tvaroh Milko-jahoda malina; 18:00 cottage s rajčetem, a okurkou, kaiserka 1 ks, SN jogurt s musli – cviceni; SV proteinovy koktejl s mlekem; O veprove, brambor, salat SV nektarinka V1 pl celozrnneho chleba, 200 g tvarohu s bylinkami, cherry rajcata V2 kakao; SN: jogurt, musli, mandle, biskiti, káva s mlékem; O: zapečené brambory s mrkví, uzeným hráškem, kapustami, květakem, na to roztopené dva plátky sýra, okurky SV1: big Corny banánová; SV2: tvarohová activia stračatela V: celý cottage (120 g), 100 g šunka, plátek celozrnného chleba; 8:30 biskiti, musli, mandle-přes 50 g, 150 g jogurt, káva s mlékem (klasika no); 11:30 pulka banánu, půl oplatky bebe dobré ráno jahoda; 12:30 květákový mozeček, bramborová kaše, jablkový kompot; 16:30 2 celozrnné chleby, 100 g ediam, cherry rajčata kolem 20:00 asi proteinový nápoj s mlékem; 7:00 jogurt, biskiti, mandle, jogurtový nápoj (asi pulka) 9:30 borůvkový cottage; 12:00 banán 14:00 oběd doma (nějake maso zřejme s přílohou) na 17:00 půjdu cvicit; 18:30 pečivo s kuřecí šunkou, zelenina; 7:00 jogurt, musli, biskiti; 11:00 tvaroh milko, pulka musli tycinky; 13:30 veprový guláš, těstoviny, sýr kecup; 16:45 asi pul kaiserky s máslem; 19:00 kaiserka, kuřecí šunka; 21:00 florian jogurt; SN: jogurt, biskiti, cerealie; O: rizoto se zeleninou a kachním masem, okurek (300 g); SV: corny big banan; V: 2x cereální rohlík, lučina linie; V2: florian oříšek; 7:00 jogurt jogobella, biskiti; 10:00 smoothie; 11:30 corny big; 14:00 zapečené těstoviny s kuřecím masem; 18:30 celozrnný rohlik, cottage později florian oříškový; 7:00 hrnek bílé kávy; 9:30 mléčná rýže müller; 14:00 kuřecí maso, brambor rajče; 18:00 kuřecí fitness šunka, celozrnný rohlik 1,5; 20:00 florian; 7:00 bíla káva; 9:30 jogurt s musli; 11: jablko; 13:20 zapečené brambory, sýr, rajče, okurek; 16:30 kousek buchty s tvarohem; 18:20 krajíc celozrnného chleba, 2 platky eidamu; sn: musli, jogurt, biskiti, bílá káva; sv pulka jogurtoveho napoje DM; o těstoviny, maso, sýr; sv tvarohova activia nebo corny big; v: chléb s vařeným vejcem v2: florian; Velice děkuji za odpověď. S pozdravem
Radka, Milevsko
Odpověd
Vážená paní, v lednu tohoto roku byl Váš energetický příjem i příjem základních živin, vitamínů a minerálů minimální, díky Vašemu velmi nízkému příjmu potravy. Zato Váš energetický výdej byl veliký díky Vaší pohybové aktivitě a užívání spalovače rev xp hardcore. Vaše BMI bylo 17. Vaše ideální hmotnost je 61 kg. Vaše současné BMI je 19,5. Je dobré, že se cítíe dobře. Pro Vaši informaci uvádím: podváha BMI do 18,5 normální hmotnost BMI 19 - 24,5 nadváha BMI 25-29,5 obezita BMI 30-39,5 morbidní obezita BMI 40 a více. Je možné, že krátkodobě bude docházet k růstu Vaší tělesné hmotnosti, ale díky Vaší dostatečné pohybové aktivitě a nevelkého příjmu potravy se nemusíte obávat nadváhy. Váš příjem energie i živin není nadměrný vzhledem k dietnímu jídelníčku. Nedoporučuji snižovat dávky potravy ani používat spalovače z důvodu rizika zdravotních problémů. Váš organismus se nejprve musí vzpamatovat z drastické diety, kterou jste držela v lednu tohoto roku. Později můžete zařadit 1x týdně odlehčovací den ovocnozelenonový nebo zeleninový nebo ovocný den. Znamená to, že budete konzumovat celý den pouze ovoce a zeleninu nebo pouze zeleninu nebo pouze ovoce, do zeleninových salátů budete používat nekalorická náhradní sladidla (např. Aspartam, Acesulfam K), citrónovou šťávu nebo šťávu z limetek nebo pomerančovou šťávu. Vhodné nápoje v dietním jídelníčku jsou voda, stolní vody a minerálky bez příchutě, hořké čaje černý, zelený, bylinné, ovocný. Díky odlehčovacím dnům si Váš metabolismus nezvykne na určité množství energie. Děkuji za Váš dotaz, přeji Vám pevné zdraví a radost z pohybu.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz