Dotaz
Dobrý den, jsem dívka, je mi 16 let, měřím 162 cm a vážím 55,5 kg. Mám hypofunkci štítné žlázy – už 3 roky polykám každý den 1 tabletku Euthyrox 50 a nyní dobírám 4. platíčko hormonální antikoncepce Lindynette 20. Možná vám přijde směšné, že si myslím, že mám při téhle výšce a váze hubnout, protože mi každý říká, že jsem ve vývinu a rostu, ale mně ani tolik nejde o tu váhu, jakože se cítím nafouklá, mám oteklé nohy a je mi těžko. A navíc si myslím, že můj tělesný vývoj je skoro u konce, protože nemám po kom růst (maminka má 164 cm, jedna babička 157 cm a druhá babička 153 cm). Minulý rok jsem při stejné výšce vážila 49–52 kg, v jídle jsem se vůbec neomezovala, spíše naopak. Pohybu jsem měla stejně a když jsem měla chuť, klidně jsem snědla v 11 hodin večer tabulku čokolády nebo pytlík brambůrek u televize a na mou váhu to nemělo žádný dopad. Najednou jsem začala přibírat a stále přibírám, i když jsem omezila sladké, piju jemně perlivou čistou vodu, snažím se jíst pravidelně 5x denně a každý den ráno 20 minut cvičím. Někde jsem četla, že příčinou tohoto přibírání může být právě vysokohormonální antikoncepce a problémy se štítnou žlázou. Obojí prý způsobuje zadržování vody v těle (ale doma skoro nesolíme, nejíme tučná jídla ani uzeniny) a člověk je pak prý oteklý a nafouklý, což na mě sedí. Přemýšlím o tom, že zkusím nízkohormonální antikoncepci a pokud to nepomůže, vysadím ji úplně, to ale nevyřeší problém zadržování vody v těle v souvislosti se štítnou žlázou. Myslíte si, že je to můj problém a co bych pro to měla udělat? Předem děkuji za odpověď.
Klára, Chrudim
Odpověd
Vážená slečno, jedním z vedlejších účinků hormonální antikoncepce Lindynette je nárůst tělesné hmotnosti vlivem zadržování vody v těle. Lindynette působí zadržování vody v těle sama o sobě (tj. svými účinky), i když se vyhýbáte soli. Hojná konzumace hodně slaných jídel a hojné solení by podpořilo zadržování vody v těle, kterou přípravek Lindynette působí. Zadržování vody v těle se projevuje otoky, člověk se cítí být nafouklý a samozřejmě přibírá na váze, a i když se snaží sebevíce zhubnout (dieta, cvičení), nejde to, protože zadržování vody v těle brzdí jeho úsilí. Přípravek Lindynette také ovlivňuje metabolizmus tuků a cukrů, což je další příčina přibírání na váze. Další příčinou přibírání na váze je snížená funkce štítné žlázy. Doporučuji Vám racionální stravu, jedná se o vyváženou, pestrou stravu, ve které jsou obsaženy všechny důležité látky pro tělo ve správném množství i poměru. Doporučuji též dodržovat stávající pohybový režim a dostatek tekutin, kterém zavodňují tělo, jsou to neslazené čaje (ne koncentrované), pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, přírodní, tj. nepřislazované zeleninové a ovocné šťávy, nejlépe z čerstvého ovoce. Doporučuji též vyhnout se sladkým limonádám, a nápojům typu coca-colla, a také omezit cukr. Nezakazuji Vám sladit, ale je dobré sladit např. medem, javorovým sirupem, melasou, hodně sladkými druhy ovoce, stévii (nekalorické přírodní sladidlo, stévie je rostlina, která pochází z Jižní Ameriky a její listy mají sladkou chuť, ale nemají téměř žádné kalorie), tato sladidla na rozdíl od cukru neobsahují jen sacharidy, tedy energie, to znamená kalorie, ale obsahují cenné látky pro tělo. Rovněž Vám doporučuji poradit se se svým gynekologem ohledně antikoncepce, jejímž vedlejším účinkem není ani zadržování vody v těle ani nárůst tělesné hmotnosti, ani ovlivnění metabolizmu cukrů a tuků, rovněž Vám doporučuji poradit se svým endokrinologem (oznamte mu, že užíváte hormonální antikoncepci), o Vašem problému, tj. přibírání na váze a jak to zastavit. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz