Dotaz
Dobrý den. Moc děkuji za odpověď. Hodně jsem o všem přemýšlela a prozatím jsem navýšila sacharidy na 170 g a tuky na 30 g denně. Jen mám obavy, abych po tomto navýšení nepřibrala. Je možné, že se třeba přechodně přibere a pak se váha opět upraví, nebo jak to probíhá? Ptám se proto, abych byla připravená na případnou reakci těla. Děkuji za odpověď.
Jitka, Boskovice
Odpověd
Vážená paní, nejprve je třeba zastavit úbytek Vaší tělesné hmotnosti (psala jste mi o tom v minulém dotaze). Váš denní příjem tuků je 30 g, což je stále málo, doporučuji konzumovat alespoň 45 g tuků denně, upřednostňovat rostlinné tuky a ryby. Sacharidy můžete navýšit na 200 g denně, do přijmu sacharidů se počítá i vláknina, která dává pocit sytosti, snižuje vstřebávání sacharidů, podporuje střevní peristaltiku. Strava má být pravidelná, menší porce, ale častěji. Důležité je rovnoměrné rozdělení energie během dne. Jinak dochází ke hladovění, výkyvům glykémie a k nárůstu tělesné hmotnosti. Strava má být přijímána pravidelně, poslední jídlo má být konzumováno nejpozději v 18.00 až 21.00 hod, alespoň 2 hodiny před usnutím, jinak je riziko nárůstu tělesné hmotnosti. Doporučuji jíst pomalu, v klidu, potravu řádně kousat a nezapomínat na pitný režim. Bude-li Vaše strava pravidelná, příjem energie, sacharidů rovnoměrně rozdělen během dne, nebudete-li konzumovat potravu krátce před spaním, budete-li dodržovat výběr potravin, jak jsem Vám doporučila v minulém dotaze, budete-li dodržovat pitný režim, setrváte-li v dodržování stávající fyzické aktivity, Vaše tělesná hmotnost bude stabilní, případně může dojít k jednorázovému mírnému nárůstu Vaši tělesné hmotnosti. Jestliže dojde k jednorázovému mírnému nárůstu Vaší tělesné hmotnosti (záleží na typu Vašeho metabolismu, tj. na jeho rychlosti), můžete zařadit 1x týdně odlehčovací ovocnozeleninový nebo zeleninový nebo ovocný den. Znamená to, že celý den budete konzumovat pouze ovoce a zeleninu nebo pouze ovoce nebo pouze zeleninu, případně zeleninové saláty s nekalorickým náhradním sladidlem (např. Aspartamem, Acesulfamem K). Jako nápoj je vhodný hořký černý, zelený, ovocný, bylinný čaj, stolní vody bez příchuti, minerálky bez příchuti. Džusy nedoporučuji kvůli jejich velkému obsahu kalorií. Děkuji za Váš dotaz, S pozdravem
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz