Dotaz
Dobrý den, měla bych dotaz. Kolik denně kalorií mohu sníst? Je mi 51 let, měřím 170 cm, váha 90 kg. Jsem invalida na záda, tudíž pohyb mam omezený na minimum. Děkuji.
Alena, Pardubice
Odpověd
Vážená paní, doporučuji Vám denní příjem 6300–6500 kJ. V praxi to znamená malé porce, ale časté, rozdělit jídlo na 5 denních porcí, jíst pravidelně, v klidu, řádně kousat, tučné potraviny nahradit potravinami s nižším obsahem tuků, konzumovat hodně ovoce a zeleniny (obsahují vlákninu), řepný cukr, glukopur nahradit nekalorickými nebo nízkokalorickými náhradními sladidly, vyhýbat se sladkostem a sladkým jídlům a nezapomínat na pitný režim (cca 2 l tekutin denně). Vhodnými nápoji jsou jakékoli hořké čaje, stolní a minerální vody bez příchuti, pitná pramenitá voda. Chcete-li si dopřát ovocné džusy (přírodní - nepřislazované), doporučuji je konzumovat občas a to pouze ředěné pitnou vodou v poměru 1:1. Při dlouhodobém sníženém příjmu energie si metabolizmus zvykne na snížený příjem energie a již nedochází ke snižování tělesné hmotnosti. Z tohoto důvodu Vám doporučuji zařadit 1x týdně ovocno-zeleninový odlehčovací den (v tento den se konzumuje pouze ovoce a zelenina - syrová, vařená, dušená), bylinné natě, sůl, šťáva z citrusových plodů, příp. nekalorické nebo nízkokalorické náhradní sladidlo, např. Aspartam). Příklad dietního jídelníčku na odlehčovací den; snídaně: ovocný salát (ananas, kiwi) – 150 g, přesnídávka: grapefruit 150 g, dietní oběd: vařený květák sypaný zelenou petrželkou (celkem 300 g), svačina: rajče – 150 g, večeře: dušená mrkev s hráškem (celkem 300 g). Nápoje: Zelený čaj (hořký), Dobrá voda bez příchuti. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz