Dotaz
Vážená redakce, potřebuji zhubnout jak?. Mám sedavé zaměstnání, ale chodím 3krát týdně do posilovny. Myslím si, že bych po Dukanově dietě mohl zhubnout. Jen mi není jasné, co mám jíst v jednotlivých fázích Dukanovy diety. Prosím o sestavení vzorového jídelníčku vždy na každou fázi. Děkuji. S pozdravem.
František, Brno
Odpověd
Vážený pane, po Dukanově dietě sice můžete zhubnout, ale nemůžete si udržet svoji tělesnou hmotnost. Hubnutí je dlouhodobý proces, znamená změnu stravovacích a režimových návyků. Změna musí být trvalá, nelze se vracet ke starým, nesprávným návykům, které jsou příčinou zvýšené tělesné hmotnosti. Dukanova dieta značně omezuje ve výběru stravy toho, kdo ji dodržuje. Dotyčný je spoután množstvím zakázaných potravin a neustále musí myslet na to, co je zakázané a co je povolené a hlídat se, aby nejedl zakázané potraviny. Dukanova dieta vyžaduje neustálé velké úsilí vůle. Držení Dukanovy diety je vyčerpávající a svazující a proto dříve či později dotyčný poruší pravidla tím, že bude jíst zakázané potraviny a pracně shozená kila nabere zpět. Při hubnutí se sice snižuje příjem energie, tj. příjem tuků a sacharidů, ale díky vyvážené stravě, tj. stravě, která obsahuje dostatek živin (bílkovin, tuků a sacharidů) ve správném poměru a díky pravidelnosti stravy ani při snížených porcích není nejen pocit hladu, ale ani dlouhodobý pocit omezení. Tělo si zvykne na změnu režimu a nová změna režimu mu po krátké době vyhovuje, což nelze říci o Dukanově dietě. Více informací o správném stravovacím režimu a dalších režimových opatřeních při snižování tělesné hmotnosti a udržení si snížené tělesné hmotnosti můžete najít na našich webových stránkách např. u redukční diety. V případě Vašeho zájmu si můžete na našich stránkách objednat vzorový jídelníček, součástí jídelníčku jsou i dietní recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz