Dotaz
Dobrý den, může se při newyorské dietě pít káva? Děkuji.
Renata, Pardubice
Odpověd
Vážená paní, newyorská dieta o kávě nic neuvádí. Podstatou newyorské diety jsou tři fáze, tj. tří období, ve kterých je různý stravovací režim. Newyorská dieta doporučuje pohyb a pitný režim, který je hrazen neslazenými čaji, minerálními a stolními vodami bez příchuti a pitnou vodou. Nevýhodu této diety je úzký výběr potravin a rozdělení jídla do tří menších porcí, poslední jídlo je v newyorské dietě povoleno v 19:00, což znamená velké přestávky mezi jídly, zvláště mezi posledním jídlem večer a prvním jídlem ráno. Při newyorské dietě bývá hlad, což je velkou chybou. Hlad chápe tělo jako stav nouze, tělo nerozlišuje mezi nedostatkem jídla a úmyslem zhubnout. Stav nouze znamená pro tělo, že musí šetřit s energií, tj. s tukovými zásobami, které jsou zásobními zdroji energie, zpomalí metabolismus a přednostně použije jako zdroj energie bílkoviny. To znamená úbytek svalové hmoty, což je nežádoucí. Sacharidy jsou pouze okamžitý zdroj energie, nejsou-li využity jako zdroj energie, tělo je přemění na tuk a uloží do tukových zásob pro případ stavu nouze. Když po držení diety jakou je newyorská dieta přejdete opět na běžnou stravu, tělo zužitkuje všechny živiny, aby se připravilo na další stav nouze. To znamená, že opět přiberete a že přiberete pouze tuk a také většinou budete vážit více než před držením diety. Tomuto výsledku se říká jo-jo efekt. Jo-jo efekt má nejen newyorská dieta, ale všechny krátkodobé přísné redukční diety. Podstatou hubnutí je změna všech návyků, které vedly k nadbytečným kilům. Ve stravě je sice omezen příjem energie, ale strava je rozložena do několika denních, cca do 5 denních porcí, aby tělo nehladovělo a nezpomaloval se metabolizmus. Jídelníček při hubnutí má sestavovat odborník – nutriční terapeut, který sestaví jídelníček tak, že v něm i při snížením příjmu energie budou všechny látky, které tělo potřebuje. Takový dietní jídelníček na redukční dietu si můžete objednat na našich webových stránkách. Jídelníček sestavila nutriční terapeutka, součástí jídelníčku jsou i dietní recepty nebo můžete využít naší službu výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz