Dotaz
Dobrý den, potřebovala bych poradit jak začít jíst po poměrně přísné dietě, zhubla jsem 14 kg během cca 3 měsíců, kdy jsem přijímala ze začátku kolem 300–400 kcal denně (1260–1680 kJ), po dvou měsících jsem pak začala zvyšovat přibližně o 100 kcal týdně, až jsem se teď posledních pár dní dostala k 1000 kcal denně, ale mám strach, že se můj bazální metabolismus zpomalil a že začnu přibírat, vážím se asi obden a na váze mám o 0,3 kg víc než před týdnem, proto bych se chtěla zeptat, kolik kcal denně bych měla přijímat, abych se nemusela bát, že přiberu? Nejsem zrovna sportovní typ, nějaký pohyb obvykle mám, ráda chodím na rychlé procházky, ale někdy se i pár dní nehnu. Prosím prosím poraďte. Je mi 23 let, měřím kolem 162 cm, vážím 47,5 kg, před dietou jsem měla 61,2 kg. Mockrát Vám děkuji. S pozdravem.
Zuzana, Mělník
Odpověd
Dobrý den, hned na začátku Vás musím pochválit, že máte zájem o to vypadat štíhle, máte zájem o zdravé stravování. Pokud jste malé postavy, věřím Vám, že máte obavu z přibírání, protože nadbytečné kilogramy na malých lidech jsou vidět více než u vysokých postav. Jestliže jste držela přísnou redukční dietu, kdy jste hladověla, je teď velice možné, že při změně stravovacích zvyklostí přiberete, je to tzv. jo-jo efekt, tak jak píšete máte oprávněné starosti jak začít jíst po přísné dietě. Nyní Vám doporučuji z jídelníčku vynechat určité potraviny, které obsahují převážně cukry a skryté tuky. Nevhodné jsou sladké koláče, buchty, cukrovinky, zmrzliny, bonbóny, sušenky, keksy, brambůrky, jídla z fast foodů, hranolky. Velice nevhodné jsou potraviny, které mají velmi mnoho skrytého tuku – paštiky, konzervy, párky, salámy, zabijačkové produkty, potraviny v nálevu, potraviny konzervované v oleji atd.. Myslete také na to, že velmi mnoho nápojů obsahuje skryté cukry – ochucené minerálky, různé kupované šťávy, většinou jsou to šťávy určeny pro děti – Kubík, Jupík, Bimboo Fruta (nápoje jsou sice vyrobené ze 100% ovocného koncentrátu, ale obsahují také mnoho cukru). Nevhodné jsou také granulované čaje, které obsahují cukry. Na pití je nejvhodnější pitná voda, ovocné a bylinné neslazené čaje, neslazené minerálky, atd.. Doporučuji Vám tedy dodržovat dlouhodobě racionální stravu, kdy je jídlo rozděleno do pěti až šesti denních dávek, poslední jídlo jezte cca 2 hodiny před ulehnutím. Vhodná technologická úprava pokrmů je vaření, vaření v parním hrnci, dušení, zapékání, pečení. Nevhodné technologické úpravy jsou smažení, fritování, fritovat můžete v horkovzdušné fritéze, kde na jedno fritování použijete cca 14 g tuku. Důležitý je pohyb, nejvhodnější a přirozená pro člověka je chůze, nevyhýbejte se také chůzi do schodů. Další informace o racionální stravě, zdravém životním stylu a pohybové aktivitě se dočtete na našich stránkách. S pozdravem.
Bc. Hana Stavělová DiS z redakce dietologie.cz