Dotaz
Dobrý den, žádám Vás o pomoc, která se týče mé nadměrné podváhy ze stresu. Jsem sice celý život hubená, více než kdokoliv jiný, ale v poslední době je to neúnosné! Je mi 35 let, mám 164 cm a vážím 44 kg. Hrozně tím trpím a můj sen je přibrat na váze, s jídlem nemám problém, nejsem vybíravá. Mám moc ráda sladké i ostatní věci. Doma denně vařím, neboť mám dvě děti, ale myslím, že moje nadměrná podváha je psychický problém. Když mám stresy – nejsem schopná sníst třeba dva až tři dny ani sousto. Mám dost veliké stresy v zaměstnání. Myslíte, že mi pomůžou nějake antidepresiva + dieta od Vás? Nebo jen dieta? Jsem schopná i někam docházet za tu cenu, že by jste mi pomohly přibrat, alespon 6 kg. PROSÍM! Prosím o odpověď. Děkuji.
Kateřina, Praha
Odpověd
Dobrý den, nadměrná podváha může mít několik příčin. Jednak to mohou být dědičné vlohy nebo nadměrně rychlý metabolismus, protože schopnost buňek nakládat s přijatou energií je u každého jedince jiná. Ten kdo má rychlý metabolismus, tak svalová tkáň spotřebuje přijatou energii hodně rychle, tato energie se nestačí přeměnit a uložit jako zásobní. Další příčinou podváhy může být stres, stres vůbec má na náš organismus velmi neblahý vliv. Nakupený stres v organismu není dobrý jak při snižování váhy, tak při nabírání tělesné hmotnosti, stres má nepříznivý účinek na naše cévy, srdce atd.. Doporučuji vyvarovat se stresu, ale myslím si, že antidepresiva nejsou tou vhodnou cestou. Antidepresiva jsou léky, určitě jsou připraveny chemickou cestou, uměle, tím pádem mohou mít negativní a vedlejší účinky na jiné orgány v těle. Člověk se musí se stresem vypořádat sám, např. je dobré každý den udělat nějakou věc, kterou normálně denně neděláte, tím pádem se zaměstnáte nějakou činností a přijdete na jiné myšlenky. Píšete, že máte dvě děti, zkuste třeba jeden den nakreslit společný výkres, druhý den si zkuste naplánovat kratší výlet, další den můžete napsat krátkou říkanku apod.. Někdo předchází stresu pomocí hudby, provozuje relaxační techniky, cvičí, chodí do posilovny, hraje na hudební nástroj, navštěvuje kino, divadlo, společenské akce, nebo prostě jen změňtě práci jako původce stresu apod.. Po jídle je dobré si jít lehnout, přispívá to k nabrání tělesné hmotnosti. Jezte pravidelně, mějte v jídelníčku zvýšené množství bílkovinných potravin (maso – čím více libovější maso, tím více obsahuje bílkovin, ryby, syrovátka, sušená syrovátka, zakysané mléčné výrobky, jogurty, vejce, sýry – mohou být i s vyšším obsahem tuku). Doporučuji mít stravu rozmanitou, pestrou, aby Vám jídlo nepřipadalo pořád dokola. Jídelníček by neměl být jednotvárný. Jako doplněk stravy doporučuji popíjet mezi jídly Nutridrink. Na našich stránkách dietologie.cz se věnujeme problematice na téma podváha v mnoha článcích, dotazech např.: jak přibrat na svalové hmotě u ženy, jak přibrat na váze. Dle Vašeho zájmu si můžete objednat jídelníček na výživnou dietu. Jídelníček má kód VYZIVNA-1 a objednávat můžete na stránce dieta a jídelníček. Pokud budete mít zájem o osobní konzultaci s nutriční terapeutkou, tak v nejbližší době budeme otevírat nutriční poradenství v Praze. Bližší informace se dozvíte na našich webových stránkách. S pozdravem.
Bc. Hana Stavělová DiS z redakce dietologie.cz