Dotaz
Dobrý den, ráda bych se zeptala zda je možné mi sestavit jídelníček, tak abych přibrala na své váze. Je mi 31 let měřím 164 cm a vážím 54 kg. Vždy jsem měla o 5 kg více, zhubla jsem po porodu a od té doby ne a ne přibrat. Jediné omezení v jídle mám, že nesmím kořeněná jídla. Pokud si myslíte, že mi můžete poradit napište mi prosím na můj email i cenu případného jídelníčku. Myslíte si, že by bylo reálné přibrat třeba 1-2 kg za měsíc, pomocí vašeho jídelníčku? Moc děkuji za odpověď
Petra, Jindřichův Hradec
Odpověd
Dobrý den, mezi různými dietami, ať už je to dieta s omezením tuků, diabetická, racionální, redukční, diety při dalších různých onemocnění, máme také dietu výživnou. Vše o dietě výživné. V nemocničním nebo lázeňském zařízení se většinou tato dieta podává těm, kdo chtějí přibrat na váze, pacientům po různých onemocněních, kteří před onemocněním zhubly, a kteří by chtěly nabrat chybějící kila zpět. Píšete, že jste zhubla po porodu. Tento případ je dost častý, že ženy po porodu zhubnou vše co v těhotenství nabraly a ještě k tomu zhubnou na takovou váhu, kterou dříve nikdy neměly. Nevím, kdy jste rodila a zda ještě kojíte, to tu neuvádíte. Pokud žena kojí, je velmi pravděpodobné, že zhubne. Jakmile přestane kojit, kila jdou rychle nahoru. Nicméně, pokud chcete přibrat, tak Vám doporučuji výživný jídelníček, který by měl za den obsahovat 12000 KJ, 105 g bílkovin, 80 g tuků a 420 g sacharidů. Strava by se měla skládat ze šesti denních dávek, zařazujeme i druhou večeři, která má být však lehká a jednoduchá (ovoce, pečivo, jogurty...). Dávky potravin, především těch sacharidových (pečivo, přílohy, obiloviny, mlýnské a pekárenské výrobky, jáhly, pohanka, ovesné vločky...) nijak zásadně v jídelníčku nezvyšujeme, abychom předcházeli případnému přejídání. V jídelníčku můžeme zvyšovt dávky bílkovinných potravin (maso, mléko, mléčné výrobky, vejce, tvaroh, sýry), abychom nabrali více svalovou hmotu, naopak tuky, tučné potraviny, tuky živočišné ve stravě zažazujeme normálně, jak jsme byli zvyklý, abychom zbytečně nenabírali tukové zásoby. Neměli bychom se nijak výrazně přejídat sladkým, sladkostmi a cukrovinkami. Doporučuji u této diety cviky (posilovací) na určité partie těla. Tím budete zatěžovat určitý sval (např. stehenní svaly, hýžďové svaly, břišní svaly...), sval bude přibívat na objemu a přebytečná tuková hmota bude ubývat. Vhodnými výživovými doplňky u diety výživné jsou např. syrovátka, buď tekutá nebo sušená (můžete zakoupit ve zdravé výživě nebo ve fitness centrech). Syrovátka odvádí z těla tuky a pozitivně působí na svalovou hmotu. Dalšími doplňkem, kterí můžu doporučit je Nutridrink (zakoupíte v lékárně). Nutridrinky jsou prodávány v krabičkách v 200 ml balení, mají různé příchutě. Obsahují zvýšené množství kJ, bílkovin, tuků, sacharidů a také Vám dodají vitamíny a minerály. Při běžné stravě u zdravého člověka doporučuji max 2 ks Nutridrinků za den. Nutridrik se většinou podává u seniorů, kteří trpí nechutenstvím, u pacientů po zubních a čelistních operacích, kteří nemohou jíst normální stravu nebo u pacientů s onkologickým onemocněním, kteří trpí podvýživou a nechutenstvím. Můžete si přímo objednat z našich jídelníčků dietu výživnou. Dieta je pod kódem VYZIVNA-1, splňuje všechny parametry, které by tato dieta měla mít a při tomto způsobu stravování byste měla přibrat na váze. Jídelníček je týdenní, obsahuje teplé i studené pokrmy, je rozdělen do šesti denních dávek, obsahuje část s rozpisem stravy a část s recepty a přípravu jednotlivých pokrmů s uvedenými dávkami potravin. Kořeněná nebo grilovaná jídla uvedená nejsou. Jídelníček stojí 39 Kč / týden. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz