Dotaz
Dobrý večer prosila bych o pomoc zda by někdo sestavil jídelníček při zánětu žlučových cest pro pacienta který má celiakii. Byla bych Vám vděčná za opověď a nebo kontakt jsem z jihomoravského kraje okolí Hodonína a odpověď potřebuji pro svou nemocnou dceru
Antonie, Hodonín
Odpověd
Dobrý den, Při těchto dvou dietách je dobré se naučit hlavně výběr potravin, který by se v tomto případě měl dodržovat. Při zánětu žlučových cest je nutné se vyvarovat volného tuku, a používat potraviny s malým obsahem vázaného tuku. Výběr potravin je uveden na našich stránkách http://www.dietologie.cz/. Podívejte se na dietu č. 2 šetřící nebo na dietu č. 4 s omezením tuku. Výběr potavin je podobný, jen se liší např. ve výběru bílkovinných potravin a potravin, které obsahují tuk. V dalším případě je důležité, abyste vyloučili mouku a mlýnské a pekárenské výrobky vzhledem k bezlepkové dietě. Místo pečiva můžete používat rýžový a kukuřičný chleba, který se při zánětu žlučových cest může zařazovat, ale záleží to ovšem na individuálním případě pacienta. Pokud by dcera odmítala jíst takový druh pečiva z důvodů zdravotních, pak přichází na řadu upečené bezlepkové pečivo doma, ovšem nesmí obsahovat droždí, které nadýmá. Opět opakuji záleží na individuálním případu. Někteří pacienti s onemocněním žlučových cest snáší chleba a pečivo, ve kterém droždí je obsaženo. Šťávu masovou můžete zahušťovat sojovou moukou nebo solamylem. V případě onemocnění žluč. cest by tyto potraviny neměly vadit. Bílkovinné potraviny bezlepková dieta může téměř všechny, ale vybírejte ty, které jsou se sníženým obsahem tuku. Ovoce a zelenina, postupujte podle výběru diety 2 nebo diety 4, které jsou uvedeny na stránkách. Přílohy k pokrmům, zařazujte rýže, bezlepkové těstoviny, brambory, NE knedlíky. Jen pokud by byly připraveny dietní bez droždí a se sojovou moukou. Maso mohou obě diety téměř všechny druhy, opět doporučuji více zařazovat nízkotučné druhy jako kuřecí, vepřová kýta, hovězí zadní, ryby.
redakce serveru dietologie.cz