Dotaz
Dobrý den, dnes jsem náhodou narazila na vaše stránky, kde nabízíte zodpovězení dotazu týkajícího se diety. Ráda bych věděla, jak se stravovat nejlépe . Pan doktor v ledvinové poradně mi řekl, že bych se měla stravovat kvůli slabší CHRI (chronické renální insuficienci) vegetariánsky, maximálně dvakrát týdně konzumovat maso. To pro mne není problém, maso jsem prakticky skoro vynechala, jím ho opravdu vyjímečně a navíc méně než 0,8 g/kg/den. I předtím jsem jedla jen kuřecí či krůtí maso, abych měla v pořádku cholesterol, používám k vaření řepkový a olivový olej. Ale zajímalo by mne, zda se smí jíst např. sojové maso, Tofu, luštěniny. Asi ne podle vámi zde uváděné nízkobílkovinné diety. Ale to mi pan doktor neřekl. Vegetariánská strava toto používá. Takže asi chybuji, když tyto potraviny jím. Já se snažím navíc hubnout, takže potřebuji dodržovat redukční režim a ten klade důraz na bílkoviny. Zatím se mi podařilo za 6 týdnů odbourat téměř 6 kg bez hladovění. Ale mám ještě jeden problém. Při poslední kontrole na konci ledna jsem měla zvýšenou hladinu krevního cukru. Poprvé v životě mi naměřili 8,5. Od té doby zmizelo z mého jídelníčku vše sladké, ihned jsem přestala mít chuť i na čokoládu a jakékoli jiné sladkosti. Dlouhodobě jím celozrnné pečivo i chléb, čaj nesladím, kávu nepiji, alkohol rovněž ne. Nikdy jsem nekouřila. Jen jsem byla dlouhodobě ve stresu jako středoškolská učitelka. Nyní jsem již definitivně v důchodu, takže se mohu věnovat konečně sobě. Snažím se jíst hodně zeleniny, v ménším množství i ovoce (kvůli cukru). Je mi sice již 67 roků, ale ráda bych dožila svůj život snesitelným způsobem. Zatím to nechci vzdávat. Snažím se cvičit, chodím na procházky i na turistické výlety až 17 km dlouhé. 30. 4. mám jít na další kontrolu a byla bych moc ráda, kdyby se mi to dietou podařilo alespoň trochu zlepšit. Pevně doufám, že mi pomůže trochu i ta redukce váhy. Jaké zásady bych měla prosím dodržovat? Za eventuelní brzkou odpověď proto předem moc děkuji.
Marie, České Budějovice
Odpověd
Dobrý den, Myslím si, že ve Vašem jídelníčku neděláte vůbec žádnou chybu. Maso by se mělo zařazovat tak každý druhý den a to v poloviční dávce tak 50 g na porci za den. Co se týká sojového masa, tofu a luštěnin, tak tyto potraviny obsahují hodně bílkovin. Můžete si tyto potraviny klidně dát, ale složte si svůj jídelníček tak, aby jste neměla za den v jídelníčku velké množství bílkovin. Např. sojový sýr tofu obsahuje ve 100 g 15,5 g bílkovin, sojové maso obsahuje ve 100 g 45 g bílkovin, fazole obsahují 23,5 g bílkovin a čočka ve 100 g 26,9 g bílkovin. U diety č. 6 nízkobílkovinné se doporučuje 50 g bílkovin za den. Zvýšená hladina cukru mohla být vyvolána stresem, jak sama uvádíte, ale zásady diabetické diety taky dodržujete, tedy nesladíte, vyřadila jste sladkosti, jíte celozrnné pečivo, zeleninu a ovoce. Důležitý je také pohyb, který pravidelně provozujete. S pozdravem
nutriční terapeutka z redakce@dietologie.cz