Dotaz
Prosím o radu. Byla mi zjištěna nemoc DNA a vysoký obsah kyseliny močové. Zároveň se léčím na Anémii, užívám aktiferin. Jak se mám stravovat, když mám výše uvedená onemocnění. Dosud jsem jedla netučné maso 3x až 4 týdně a čočku abych dopnila železo. Mám ráda veškerou zeleninu. V posledních letech jsem prožívala velký stres a mám málo pohybu-to se pokusím změnit. Několikrát jsem se snašila zhubnout, ale nedaří se... nepřejídám se, spíše jím zdrave. Potřebuji zjistit, kde je chyba a co mám změnit. Děkuji za odpověď.
Lída, Pardubice
Odpověd
Dobrý den, při zvýšené hladině kyseliny močové v krvi a následným onemocněním dna se ve stravě doporučuje zcela vyloučit vývary z masa, masové šťávy, masové výpeky, rybí konzervy, slané nakládané ryby, slanečci, vnitřnosti, uzeniny, mladá masa zejména mladá drůbež z důvodu vysokého obsahu kyseliny močové. Z rostlinné stravy obsahující velké množství kyseliny močové je dobré vyloučit hrách, čočku, fazole, špenát, chřest, hrášek zelený, fíky. Také se nedoporučuje čokoláda, silné kakao, silný černý čaj, káva a alkoholické nápoje. Nevhodné je také některé koření - pepř, paprika. Pokud je dna akutní neměla byste jíst maso vůbec, při stabilizaci onemocnění můžete přidat 2 x týdně maso vepřové, hovězí nebo ryby pouze sladkovodní.Technologická úprava pokrmů by měla být vaření, dušení, pečení, zapékání. Vývary nejsou vhodné, tudíž se nedoporučují polévky. Potraviny doporučené jsou mléko a mléčné výrobky (pikantní sýry nejsou vhodné), pečivo, příkrmy - brambory, rýže, těstoviny, noky, knedlíky, maso (vyjímečně), ne maso mladých zvířat. Vhodná je zelenina (mimo již zmiňovanou zeleninu, která není vhodná). Ovoce můžete všechny druhy (kromě fíků). Železo na anémii užívejte dále v tabletách jak Vám zřejmě navrhl lékař. Pokud máte zájem můžete si objednat ukázkový jídelní lístek s kódem DNA-1-REDUKCE-5 a DNA-2-REDUKCE-6 který najdete na stránce s jídelníčky, jsou vhodné diety při onemocnění dna a zároveň na redukci. S pozdravem
nutriční terapeutka redakce dietologie.cz