Dotaz
Dobrý den, můžete mi poradit jaká strava je nutná po operaci kdy byl odstraněn celý žaludek v důsledku rakoviny žaludku? Děkuji
Pavel, Praha
Odpověd
Vážený pane, v případě, kdy byl odstraněn celý žaludek doporučuji šetřící dietu, jedná se o plnohodnotnou dietu s dostatkem živin (sacharidů, tuků, bílkovin), minerálů, vitamínů, vlákniny. Šetřící dieta šetří trávicí trakt mechanicky (ne semínka, kůrky), termicky (ne příiš horké ani příliš studené), chemicky (ne pikantní dráždivá koření, plísňové sýry, tučné a nadýmavé potraviny). Více informací naleznete na našich weobvých stránkách o šetřící dietě. Kromě této diety platí u onkologicky nemocných pacientů ještě níže uvedená doporučení: Jíst malé porce jídla, ale častěji. Konzumovat měkčí stravu. Pít tekutiny mimo období jídla. Jídlo má být esteticky (i barevně) upraveno, kořeněno povolenými druhy koření. Převaha sladších jídel a bílkovin, jídlo má být lehce stravitelné méně tučné (to splňuje šetřící dieta). Dostatek vlákniny (ovoce, zelenina). Při odstranění žaludku Vám doporučuji jako doplněk stravy Nutridrink. Jedná se o doplněk stravy, který obsahuje potřebné množství živin (bílkovin, tuků, sacharidů) v potřebném poměru, ale i dostatek minerálů a vitamínů. Používá se v případech, kdy jsou střeva funkční a dotyčný může přijímat potravu ústy, ale z nějakého důvodu nepřijímá dostatek potravy. Nutridrink lze zakoupit v lékárnách, ale ve Vašem případě, kdy byl odstraněn žaludek, by ho mohl předepsat lékař. Nutridrink je k dostání v několika příchutích (pouze Vám nedoporučuji Nutridrink Multi fibre- s vlákninou kvůli šetřící dietě) a užívá se formou popíjení mezi jídly. V případě Vašeho zájmu si můžete objednat jídelníčky s omezením tuků šetřící. Jídelníčky mají kód TUKY-2, TUKY-3 a TUKY-4. Objednávkový formulář s jídelníčky naleznete zde. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz