Dotaz
Dobrý den chtěla bych se zeptat... mám asi slabou cukrovku? neboť jsem chtěla darovat krev a bohužel mně řekli že už mou krev nechtěji, neboť mám zvýšenou hladinu cukru v moči. Matka cukrovku má a tak si občas u ni změřím na glukometru hladinu cukru. Ale je to velmi kolísavé. Byla jsem u lékaře a ten mně řekl, že to asi cukrovka bude a že se mám držet na dietě zatím? Nic víc mně k tomu moc neřekl. Zeptala bych se matky ale nechci ji tím zatěžovat. Mužete mi prosim tak nějak nasvětlit určitý jidelníček? Cukr mám někdy 5,4 nebo taky 9,5. Občas mě je tak slabo ale neni to tak strašné... Snažím se teď zhubnout neboť mám nadváhu a potřebuji zhubnout asi tak 10 kg. Ale mám strach abych si tim ještě něják nepřitížila. Děkuji za odpověd. Mějte hezký den.
Soňa, Dvůr Králové
Odpověd
Vážená paní, doporučuji Vám diabetickou dietu. Její podstatou je dodržování doporučeného denního množství sacharidů (stanoví lékař - doporučuji Vám návštěvu diabetologické ambulance, vzít s sebou jídelníček za poslední 3 dny a hodnoty glykémie za poslední 3 dny (měřeno glukometrem)) a podstoupit vyšetření na zvýšenou hladinu cukru v moči. U diabetické diety se též omezuje energie (diabetici 2. typu mívají nadváhu), vybírají se potraviny s nižším obsahem tuků. Strava má být pestrá, vyvážená, pravidelná (menší porce rozděleny do pěti denních dávek (snídaně, dopolední svačina, oběd, odpolední svačina, večeře). Příjem sacharidů má být rovnoměrně rozložen během celého dne, aby nekolísala glykémie (jedním z příznaků je pocit slabosti). Kolísání glykémie vede k dekompenzaci diabetu mellitu. Cukr, glukopur (hroznový cukr (glukóza)), med se nepoužívá, ale nahrazuje se nekalorickými nebo nízkokalorickými náhradními sladidly (např. Aspartam, Acesulfam, Dianer, Dia Chrom, Irbis Sweet, Kandisin, apod). Konzumuje se hodně zeleniny, ovoce, brambory min. 1x denně, luštěniny a ryby min. 1x týdně. Doporučuji nezapomínat na dostatečný pohybový režim (rychlá chůze, chůze do schodů, do kopce, cvičení dle Vašeho zdravotního stavu) a pitný režim (1,5-2 l tekutin dennně, v horkých dnech min. 2 l tekutin). Vhodné nápoje jsou pramenitá pitná voda, stolní a minerální vody bez příchuti, jakékoli hořké čaje. Jídelníčky na diabetickou dietu lze objednat u nás na našich webových stránkách pod kódy DIA-2 a DIA-3.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz