Dotaz
Dobrý den. Mám dotaz. Lze nějak zhubnout když nejím třeba 2 dny a pak se najím a pak zase né. Má váha je 85 kg a výška 169 cm. Je mi 42 let. Mám 3 děti a léčím se s trombozou žil. Nejím maso, prostě mi nechutná. Také pití moc nedám a diety? Hm, tak těch sem vyzkoušela snad všechny... Vím, že sem flink ale ted mi ta obezita způsobuje zdravotní potíže a přece mám malé dítě a to mě potřebuje. Děkuji za jakoukoliv odpověd. Nešetřete mě :-). Hezký den
Petra, Kladno
Odpověd
Milá Petro, ve Vašem případě je důležité především skloubit stravování s léčbou trombózy. Trombóza se léčí podáváním léků „ředících“ krev a proto je nutné důsledně korigovat příjem vitaminu K. Jistě jste byla poučena lékařem, jak upravit jídelníček. V případě, že tyto informace nemáte, doporučuji prostudovat materiál na našich webových stránkach. Jelikož předpokladem úspěšného hubnutí je pravidelná strava v menších dávkách, Vámi navrhovaný postup (nejíst dva dny a následně se najíst a postup opakovat) je naprosto nevhodný. Tělo by nemělo dostatek důležitých živin a pravděpodobně byste se dopracovala k hluboké podvýživě a rozvrácení celého metabolismu. V případě, že byste potom začala normálně jíst, organizmus zvyklý na hladovění by si dělal zásoby „na horší časy“ a dostavil by se tzv. „jo-jo efekt“ v podobě opětovného nabrání váhy. Je tedy potřeba pravidelně jíst. Občas je možné zařadit očistný den, kdy budete pít vodou ředěné nebo ovocné šťávy z druhů pro Vás vhodných (např. mrkev, jablko, pomeranče). Zásadní chybu děláte, že nedodržujete pitný režim, který velice podporuje hubnutí a hlavně správné fungování organizmu. Vhodný je pro Vás neslazený ovocný čaj, velice slabý černý čaj a čistá voda – ideálně balené pramenité vody, kde máte i přehled, zda vypijete celou láhev. Je nutné vypít alespoň 1,5 l (lépe 2 l) vhodných tekutin za den, při teplém počasí a fyzické námaze ještě více. Nejíte-li maso, bude potřeba získat dostatek bílkovin z jiných zdrojů. Doporučit mohu výrobky s názvy šmakoun (vaječná bílkovina), Robi, Klaso (obilné bílkoviny) a netučné výrobky z mléka – jogurty, tvarohy, sýry. Přečtěte si články na téma hubnutí a redukčních diet zde na stránkách dietologie.cz a vyřaďte potraviny nevhodné při léčbě trombózy. Vylučte ze svého jídelníčku pamlsky nabité jednoduchými cukry a tuky (sušenky, dortíky a jiné sladkosti), slané pochutiny (chipsy, krekry) a smažená jídla. Uděláte tak mnoho nejen pro štíhlou linii, ale hlavně pro své zdraví. Začněte se pravidelně hýbat (ostřejší chůze, kolo, rotoped, veslařský trenažér či jiná aktivita v delším trvání a střední intenzitě alespoň 2–3x týdně). Důležité je opravdu chtít pro své zdraví něco udělat a jak píšete, dobrou motivací jsou Vaše děti. Jděte jim příkladem, začněte něco dělat a pomalu změňte své návyky. Odměna v podobě pevnějšího zdraví opravdu stojí za to! Přeji Vám mnoho úspěchů.
Ing. Anna Jermářová