Dotaz
Dobrý den, dostal se mi do rukou Váš e-mail a chtěla jsem se zeptat na pár otázek. Snažím se již několik týdnů držet dietu. Přečetla jsem toho již spousty na internetu a různé rady od kamarádek. Začínám se v tom ale ztrácet. Udělala jsem si takový svůj výcuc, ale chtěla jsem se poradit s Vámi pokud je to možné. Řekli by ste mi jestli mám dobrý nebo špatný jídelníček. Je mi 18 let. Vážim cca 56 kg (+/- 1 kg) a měřím 161 cm. Nejsem tlustá, to vůbec ne. Spíš bych potřebovala odstranit tukové faldíčky na stehnech :-). Můj dietní jídeníček vypadá asi takto: ráno si ke snídani dám jogurt nebo celozrnný rohlík s máslem a šunkou, či nějaké mysli. Ke svačine: většinou mám z domu celzrnné pečivo s máslem šunkou a rajčaty nebo salátem nebo bílý nízkotučný jogurt + ke všemu banán nebo jablko nebo nějaký ten kus ovoce. Dietní oběd: většinou nějaké kuřecí maso bez příloh jen se zeleninou třeba nebo dušenou mrkev nebo těstoviny s rajčatovou omáčkou apod. K odpolední svačině: podle toho co jsem měla dopoledne si dám buďto jogurt nebo to celozrnné pečivo a banán nebo zeleninu. K večeři: salát nebo něco lehkého. Snažím se jíst pravidelně a zdravě, ale předtím jsem se pokoušela držet dietu hladověním a úplně jsem si zničila metabolismus. Mé tělo si začalo všechno ukládat a začaly se mi dělat faldíčky na místek kde jsem předtím neměla vůbec nic (takové ty bobánky na bocích). Tak se chci zeptat jestli takto se mi to brzo vrátí do normálu a začnu zase normálně hubnout. Samozřejmě se i hýbu. 2x týdně kolo plus plavání nebo jízda na koni. Vše minimálně hodinu, k tomu beru kvalitní spalovač tuků. Poraďte mi prosím, zda takto už si dietu nezkazím. Předem moc děkuji a odpověď. S pozdravem.
Barbora, Počerady
Odpověd
Přeji pěkný den. V první řadě bych Vás chtěla pochválit za to, že jste přestala hladovět a začala jste pravidelně jíst. Naše tělo potřebuje živiny pro zachování svých funkcí a tak je pravidelná strava nezbytná. Chválím i Váš zájem o zdravou výživu. Na internetu i v jiných médiích je dnes tolik informací, že se v tom člověk snadno ztrácí a proto je potřeba si zachovat chladnou hlavu, nepodléhat extrémům a případně se poradit s odborníkem. Takže jdete správnou cestou. Vaše tělesná hmotnost je naprosto v pořádku. Ukládání tuku na bocích je pro ženy dosti typické, obzvlášť pro ty s postavou typu „hruška“. I když je to stav naprosto fyziologický (přirozený), pro nás, nositelky, je někdy dosti traumatizující. Jak moc bude postava objemná v problémových partiích lze do velké míry ovlivnit stravou a především pohybem. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že vytrvalostním pohybem lze tyto partie velice dobře upravit. Je ale potřeba dodržovat pár zásad: „cvičit“ 45 minut (a déle) 3x týdně a dosáhnout intenzity kolem 70% maximální tepové frekvence. Ideální pro zeštíhlování boků je běh (jogging), který sám o sobě zajišťuje dostatečnou intenzitu spalování. V případě cyklistiky je potřeba trochu „šlápnout do pedálů“, aby byla dostatečně zvýšena tepová frekvence (jízda v kopcovitém terénu, ostřejší jízda po rovině). U plavání je lepší vyhnout se příliš studené vodě, která by mohla mít za následek nárůst podkožního tuku (lepší je teplota vody 27°C a více). Na zeštíhlení boků a hýždí jsou výborné výpady v různých formách (na místě, do chůze), dále dřepy a cvik leg-press (na stroji ve fitness centru). Důležité je dbát na dostatečný přísun neslazených tekutin (alespoň 1,5–2 l za den, slabý černý čaj, zelený čaj, slabé minerálky, čistá pramenitá voda), obzvláště v teplých dnech a ve dnech zvýšené fyzické námahy. Váš dietní jídelníček je v pořádku, jen by bylo dobré ho trochu zpestřit a doplnit. Je potřeba zařadit 2x týdně rybu (ideální je losos) a občas tak nahradit kuřecí, krůtí maso. Ryby obsahují velice prospěšné tuky (omega-3 mastné kyseliny), u nich se nemusíte bát, že by ohrozily Vaši štíhou linii. Dají se použít i ty v konzervě (sardinky, tuňák - ve vlastní šťávě). Dále doporučuji zařadit (jako alternativu k Vámi uváděné šunce) vejce, sýr cottage, Eidam 30% , společně se zeleninou. Vhodné je zařadit několikrát týdně brambory. Další alternativou je divoká rýže, nebo směs divoké a bílé rýže (např. Jako příloha k rybě), pohanka, proso (jáhly) i v podobě kaší ke snídani. Podle snášenlivosti občas zařaďte do jídelníčku luštěniny. Pozor na konzumaci velkého množství banánů, jsou energeticky vydatné (stačí jeden malý banán denně). Dále bych si dala pozor na komerční směsi müslli, které bývají velice přeslazované, jsou to takové ty zpékané hrudky. Lepší je použít domácí směs oříšků, semínek a ovesných vloček, doplnit lze trochou medu a přidat bílý jogurt. Nepřehánějte to s vrstou másla, tence potřené pečivo je v pořádku. Občas nevadí „zhřešit“ v podobě kousku kvalitní hořké čokolády. Hlavně se zbytečně nestresujte a hlavně nehladovět (jíte velice zdravě), užívejte si mládí a pokračujte v pravidelném pohybu. Přeji mnoho úspěchů.
Ing. Anna Jermářová