Dotaz
Dobrý den, našla jsem všude spousty diet (dietu podle krevních skupin, rozlišovací diety, a další...) rad jak zhubnout a jaký jídelníček na hubnutí. Přesto ale pořád nevím, která dieta by pro mě byla nejvhodnější. Pak jsem narazila na Vaše stránky, tak doufám, že mi poradíte. Je mi 19 let, měřím 160 cm a vážím 70 kg. Chtěla bych jak snížit váhu, tak zmenšit obvod pasu a boků. Co by jste mi doporučovali, jak zhubnout boky a pas v kombinaci s pravidelným každodenním cvičením? Děkuji mockrát za odpověď.
Lucie, Most
Odpověd
Dobrý den, vhodný redukční režim je takový, který je pozvolný a především obsahuje v doporučované stravě veškeré důležité živiny ve vhodném množství a poměru. Není vhodné drasticky snižovat přijaté množství energie. Tělo by totiž reagovalo úsporným režimem a strava by byla chudá na živiny. Pročtěte si článek Jak zhubnout na na našich webových stránkach. Najdete zde rady, jak se stravovat, chcete-li se zbavit nadbytečných kil a teda jak zhubnout boky a pas. Důležité je jíst pravidelně v menších dávkách a nepřejídat se (hlavně ne večer). Dbejte na to, abyste během dne vypila dostatek neslazených tekutin, alespoň 1,5–2 l (vhodná je čistá voda, výborný je zelený čaj, občas můžete zařadit minerálky, 100% džusy vždy dostatečně ředit vodou – jsou kalorické). Velký podíl ve Vaší stravě by měla zastupovat zelenina – syrová i tepelně zpracovaná. Místo sladkostí zařazujte ovoce. Spolu se zeleninou obsahují prospěšnou (a pro hubnutí boků a pasů důležitou) vlákninu. Je důležité přijímat dostatek kvalitních bílkovin (libové maso, vejce, luštěniny, zakysané mléčné výrobky atd.). Nejméně 2–3 x týdně zařaďte do svého jídelníčku mořskou rybu. Vhodný je losos, tuňák nebo sardinky (může být i konzerva, ryby naložené ve vlastní šťávě či v olivovém oleji). Obiloviny jezte nejlépe v celozrnné variantě. Vylučte (nebo omezte na naprosté minimum) ze stravy smažené pokrmy, sladkosti jako jsou sušenky, zmrzliny, bonbony a slané pochoutky – krekry, chipsy apod. Občas si můžete dopřát kousek kvalitní hořké čokolády (60 % kakaa a více). Pohybová aktivita je nezbytná při hubnutí boků či pasu, ale určitě není nutné cvičit každý den. Doporučuji přibližně 3 x týdně nepřetržitý pohyb 45–60 minut. Vhodná pro Vás bude ostřejší chůze (případně pomalý běh – dbejte na kvalitní odpruženou obuv!), dále jízda na kole nebo rotopedu ve svižnějším tempu, nějaká forma aerobiku. Je dobré doplnit pohybový režim o posilování, především břicha a tělesného středu (ve fitness centrech jsou například denně pořádané 15 minutovky tzv. „břišního pekáče“, které jsou vedené trenérem). I ve dnech, kdy necvičíte, je vhodné chodit co nejvíce pěšky a zařazovat tak každodenní přirozený pohyb. Dle Vašeho zájmu si můžete objednat dietní jídelníčky na hubnutí na redukční dietu, které mají kód REDUKCE-2, REDUKCE-3, REDUKCE-7, REDUKCE-8.
Ing. Anna Jermářová