Dotaz
Dobrý den, potřebuji a nevím jak zhubnout. Dozvěděla jsem se o americké dietě, prý je účinná. Ale jsem zvyklá jíst 5krát denně, mám proto obavu, že budu mít hlad, že to nevydržím a nacpu se. Prosím, poraďte mi.
Hana, Vyškov
Odpověd
Vážená paní, jíst 5krát denně je prospěšné pro zdraví i pro zdravé hubnutí i jako prevenci obezity, ale záleží na velikosti jednotlivých porcí a na volbě druhů potravin. Americká dieta je jednou z drastických redukčních diet. Konzumace jídla během držení americké diety je velmi malá, po americké dietě budete mít hlad, pokud nejste zvyklá jíst „ptačí“ porce. Při redukční dietě se sice konzumují menší porce, ale nejedná se o tak malé porce, jako u americké diety a jídlo je rozděleno do 5–6 denních porcí. Rozložení do 5–6 denních porcí zaručuje, že nebudete mít hlad. Při redukční dietě nesmí být hlad, na hlad tělo reaguje jako na nedostatek a začne šetřit tím, že zpomalí metabolismus. Kromě toho je velmi těžké snášet hlad a člověk se velmi snadno přejí. Další nevýhodu americké diety je jo-jo efekt, to znamená, že sice zhubnete, ale díky zpomalenému metabolismu opět přiberete, jakmile začnete konzumovat porce běžné velikosti tak, jak je doporučuje zdravá výživa. Aby bylo Vaše hubnutí trvalé, abyste opět nepřibrala, je třeba konzumovat pestrou, vyváženou stravu s dostatkem všech živin (bílkovin, sacharidů i tuků) ve správném poměru, i s dostatkem všech ostatních důležitých látek pro tělo. Tuto podmínku americká dieta nesplňuje už jen díky velmi malým porcím. Další informace o správném hubnutí a redukční dietě můžete najít na našich webových stránkách. V případě Vašeho zájmu si můžete na našich webových stránkách též objednat vzorový jídelníček na týden, součástí jídelníčku jsou i dietní recepty nebo můžete využít naší služby výživový poradce. Bližší informace najdete na našich webových stránkách. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další případné dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz