Dotaz
Dobrý den, potřebuji zhubnout tuky a nabrat svalovou hmotu. Držím proteinovou dietu a chodím 3krát týdně do posilovny a 1krát týdně hraju tenis. Po tréninku mám vždy nesnesitelný hlad. Co mám jíst, abych neměl hlad? Děkuji.
Karel, Praha
Odpověd
Vážený pane, Vašemu tělu při proteinové dietě chybí dostatek sacharidů a tělo na tento nedostatek reaguje pocitem hladu. Pro nárůst svalové hmoty i úbytek tuků potřebujete nejen dostatek bílkovin a dlouhodobé energie, ale i krátkodobé energie. Zdrojem krátkodobé energie jsou sacharidy, a právě těch je ve Vaší stravě velice málo. Zdrojem sacharidů by ve Vašem případě měly být celozrnné obiloviny a výrobky z nich, které obsahují i vlákninu, luštěniny, brambory. Ve Vaší stravě by také nemělo chybět ovoce jako zdroj jednoduchých sacharidů, rozpustné vlákniny, vitamínů a minerálů. Tělo dokáže pro nárůst svalové hmoty využít jen určité množství bílkovin, přijatých v potravě, nadbytek bílkovin v potravě tělo vyloučí. Nadměrný příjem bílkovin u proteinové dietě je velká zátěž pro ledviny. Chtít zhubnout tuky a zároveň nabrat svalovou hmotu je velice obtížné, tento Váš cíl není schopen splnit žádný všeobecný jídelníček, ale jídelníček, který je sestavený odbornicí na výživu pouze pro Vaše fyziologické potřeby na základě konzultace s odbornicí na výživu. Váš cíl zhubnout tuky a nabrat svalovou hmotu splní nejen vhodně sestavený jídelníček, tj. strava, ale i např. pitný režim, dostatek odpočinku. Děkuji za Váš dotaz a těším se na Vaše další dotazy nebo připomínky.
Evžena Janovská DiS z redakce@dietologie.cz