Dotaz
Dobrý den, píšu Vám, protože mám strach o svého bratra. Je mu 20 let. Je asi 170 cm vysoký a váží odhadem tak 45-50 kg a potřeboval by přibrat. Je strašně hubený a tvrdí, že se mu nedaří přibrat na váze, i když se snaží. Podle mého názoru za to může hlavně špatné stravování. Popíjí kávu a coca colu. Vodu ho pít skoro nevidím. Jí strašně málo. Tvrdí, že nemá hlad a že by mu bylo těžko. Poměrně dost jezdí na kole, takže pohybu má taky hodně. Navíc pracuje na třísměnný provoz, což mu stravování také neusnadňuje. Chtěla bych ho objednat k nějakému lékaři, ale nevím si rady ke komu. Bydlí v Pardubicích. Předem moc děkuji za odpověď.
Ilona, Pardubice
Odpověd
Dobrý den, Váš bratr má pravděpodobně podlimitní příjem energie a „ na nohou“ ho drží každodenní vysoká dávka kofeinu a potřebuje přibrat na váze. V případě, že by pokračoval v tomto režimu, dříve či později by se objevily zdravotní potíže z nedostatku živin (hlavně bílkoviny, tuky, vitamíny a minerální látky). Coca-cola i káva obsahují kofein, což je diuretikum (odvodňuje) a také působí na rychlejší odbourávání tuků, což je v případě Vašeho bratra nežádoucí. Doporučuji jíst často, v klidu a v malých dávkách, stravu vhodně ochucovat různým kořením, bylinnými natěmi. Nabídnout místo Coca-coly nebo kávy slabý čaj, nechce-li pít čistou vodu. Jelikož bratr pracuje na směny, sportuje a někdy nemá ani chuť k jídlu, velmi vhodné bude stravu doplňovat tekutou výživou v podobě výživných sportovních koktejlů (Gainer, nejlépe tzv. whey protein – obsahuje kvalitní syrovátkovou bílkovinu). Tyto nápoje (v podobě prášku) seženete v prodejnách sportovní výživy nebo ve fitness centrech. Taktéž je vhodný výživný nápoj Nutridrink (seženete v lékárnách, vyrábí Nutricia a. s. v několika formách a příchutích), obsahující kompletní živiny v ideálním poměru – používá se i v nemocnicích a to hlavně v případech, kdy není možné přijímat normální potravu. Tyto nápoje (koktejly) je vhodné popíjet mezi jídly, případně během pracovní směny, není-li chuť k jídlu. Na stránkách dietologie.cz jsou i informace k tzv. výživné dietě. Určitě by stála za to osobní konzultace s nutričním terapeutem (najdete ho např. v každé větší nemocnici), který by s bratrem rozebral jídelníček, jeho životní styl a případně doporučil další postup. Přeji mnoho úspěchů. Dle Vašeho zájmu si můžete objednat výživný jídelníček s kódem VYZIVNA-1 na stránce s jídelníčky.
Ing. Anna Jermářová